לתרומות לחץ כאן

תיקון קצר חשמלי על ידי גוי בשבת

שאלה:

שלום וברכה!
שאלה שעולה פעמים רבות היא כאשר נהיה קצר חשמלי בשבת כף שאין מספיק אור בבית, וכן הפלטה כבתה. השאלה אם מותר לבקש זאת מגוי וכיצד.
הדלקת האור אולי אפשר להחשיבה כדרבנן שאין זה נורת להט, אבל הפלטה ודאי הוי דאורייתא.
לפי מה שקראתי הבנתי שסעודת שבת כן יכולה להיחשב כצורך מצווה, לפחות המאכלים העיקריים שבה. השאלה אם גם חימום המאכלים בפלטה נחשב כך, שכן אפשר לאכלם קרים, אך נראה לי שמצוות עונג שבת היא לאכלם חמים ואז הוי צורך מצווה, השאלה אם אני צודק. ואם זה אכן צורך מצווה אז מותר שבות דשבות, ואז ראיתי שאפשר לבקש מגוי להדליק בשינוי, אלא שראיתי שהגרשז"א והגריש"א כותבים שרק בשבות שהתוצאה תהיה שונה אפשר להחשיבו כצורך מצווה, ומאידך שהגרע"י לא חילק בדבר וכל גוונא אפשר להחשיב. לפי זה מותר לבקש ממנו בשינוי, השאלה אם אני צודק.
וגם אם זה לא נחשב צורך מצווה, האם נחשב צורך גדול שעבורו יהיה מותר שבות דשבות?
וכן ראיתי בשם הגרשז"א שאם הגוי מעלה את השאלטר חושב שרק האור עולה ולא חושב על הפלטה ולכן הוי רק דרבנם אם נחשיב את האור לדרבנן, ואז אולי מותר בכל גוונא גם בלי שינוי?
ואם לא מבקש בשינוי, האם מותר לבקש ברמז? כמדומני שראיתי במנו"א שאף שמותר לבקש לא יועיל כיוון שאסור בהנאה.
אשמח שתבארו לי את העניין במדויק. סליחה על הטרחה .תודה.

תשובה:

שלום רב

צורך סעודת שבת זה רק כשאין לו מה לאכול, אבל מה שהאוכל קר אינו מתיר אמירה לגוי.

רמז לא יעזור כאן, שכן מלבד האיסור של אמירה לגוי יש איסור הנאה ממעשה שבת שעשה גוי לצורך ישראל, אפילו אם עשה מעצמו

יש מקור לסברא שהבאת כאשר הגוי אינו מודע לפלטה, במשנה ברורה בסי' רנג ס"ק צט, אבל קשה לסמוך על כך כאן, כי מסתבר שדעתו על הכל והוא כלל אינו מתעניין מה דולק, משא"כ שם שדעתו על התנור חימום, וממילא מתחממות הקדרות.

למעשה מנהג הרבה בני תורה לחוש לדברי החזון איש שכל סגירת מעגל חשמלי אסורה מדאורייתא משום איסור בונה, וכן חששו רבים מגדולי ישראל.

לגבי צורך מצוה, דעת רוב הראשונים למעט העיטור שאסור אמירה לגוי לצורך מצוה כמבואר בשו"ע סי' שז, בשבות דשבות הרמב"ם פ"ו ה"ט -י מתיר וכן פסק השו"ע שם סעי' ה, אף שיש ראשונים שאוסרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל