לתרומות לחץ כאן

איסור לבועל בלי קידושין

שאלה:

דין אסורה לבעל אסורה לבועל, האם זה רק איסור של קידושין/נישואין

או גם ללא קידושין/נישואין.

כלומר, האם יש איסור על הבועל לחיות עם אותה אשה ללא קידושין/נישואין?

[אם ונעזוב את האיסור של נדה/פילגש/יחוד פנויה וכדו', אלא רק מצד איסור ונטמאה]

תשובה:

שלום רב,

בפשטות ודאי שיש איסור דאורייתא גם בלי קידושין. אולם ראה במקורות שיש דעה שאין איסור דאורייתא בלי קידושין.

מקורות:

בגמרא בקידושין עח,א מבואר שאביי ורבא מודים במחזיר גרושתו לאחר שנישאת לאחר, שבעל ולא קידש אינו לוקה. ומבואר שאין בזה איסור תורה. כלומר, מחזיר גרושתו לאחר שנישאת, אין איסור דאורייתא אם הם חוזרים זה לזה בלי קידושין. וכידוע שאיסור אישה שזינתה תחת בעלה יש גם לאו וגם עשה, עשה: "ונטמאה", לאו: "לא יוכל בעלה הראשון לשוב לקחתה אחרי שהוטמאה" שפסוק זה נאמר במחזיר גרושתו. והגמרא ביבמות יא,ב הביאה לרבות סוטה שנטמאה. לכן בכל בעל שנשאר עם אשתו שזינתה תחתיו עובר על איסור לאו ועשה.

ובשו"ת אבני נזר (אבה"ע סי' רמ אות ד-ו) חידש שאין איסור סוטה לבעלה מדאורייתא לאחר שגירשה ובא עליה בלי קידושין. ודלא כמו שכתב האבני מלואים בסי' לג שהוכיח מהרשב"א שאיסור לאו אין בלי קידושין משום שזה אכן נלמד מהפסוק של מחזיר גרושתו. אבל עשה של ונטמאה קיים גם בלי קידושין. ולדעת האבני נזר שם אין גם איסור עשה של ונטמאה בלי קידושין. ובאות ו' שם גם הוסיף שממילא גם לבועל בלי קידושין אין איסור דאורייתא.

לגבי איסור דרבנן בהחלט יתכן שיש, וגם בזה יש להאריך. אולם בלא"ה יש במעשה כזה כמה איסורים אחרים כפי שהזכרת, לכן אין טעם להאריך האם קיים גם איסור נוסף מדרבנן.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל