לתרומות לחץ כאן

חיוב סעודה בחנוכה

בס"ד
שלום וברכה
האם בחג החנוכה יש מצוות או מנהג לקיים סעודות ? אם כן , האם חובה לאכול בסעודות פת וליטול ידיים או שדיי לאכול סופגניה ולשמוח בשמחת החג ?
אם בכל זאת יש צורך לאכול פת , יש לעשות זאת בכל יום בחג החנוכה ?
אני בדרך כלל אוכלת פת רק בשבתות קודש , ימים טובים , רשאי חודשים. בימים רגילים קשה לי לאכול לחם. האם בחנוכה יש עניין לאכול לחם ?

תשובה:

שלום רב

יש ענין לאכול פת, אולם אין בכך כל חיוב, ולכן מי שקשה לו לאכול פת לא צריך להחמיר בזה כלל וכלל.

מקורות:

בשו”ע סי’ תר”ע ס”ב כתב וז”ל: ריבוי הסעודות שמרבים בהם הם סעודות הרשות שלא קבעום למשתה ושמחה, עכ”ל. ומבואר שפסק כמהר”ם מרוטנברג המובא בטור שם שאין מצות סעודה בחנוכה. וברמ”א שם כתב וז”ל: וי”א שיש “קצת” מצוה בריבוי הסעודות משום דבאותם הימים הי’ חנוכת המזבח, ונוהגין לומר זמירות ותשבחות בסעודות שמרבים בהם ואז הוי סעודת מצוה [מנהגים], עכ”ל. וא”כ מבוארשנחלקוהשו”ע והרמ”א בענין ריבוי הסעודות אם הן נחשבות סעודות מצוה.

ברמב”ם בפ”ב מהל’ בברכות ה”ו כתב, שבחנוכה ובפורים מוסיף באמצע ברכת הארץ על הניסים כדרך שמוסיף בתפילה, עכ”ל. וב”לחם משנה” שם הקשה מדברי הגמ’ בשבת הנ”ל שלא אמרו אלא אם בא להזכיר מזכיר, משמע שהרשות בידו, ואיך נקט הרמב"ם לשוןחיוב וכתב ליישב דבריו ע”פ מש”כ בהגהות מימיניות שם אות ח’ ע”פ דברי הירושלמי פ’ שלשה שאכלו, טעה ולא הזכיר של ר”ח בברכת המזון אין מחזירין אותו בד”א בר”ח אבל בשבתות ויו”ט בחנוכה ופורים שא”א לו בלא אכילה חוזר ומזכיר עכ”ל (והוא כדברי ראבי”ה הנ”ל) ע”ש, וא”כ מבואר שבאמת דעת הרמב”ם כן היא לענין אכילת פת דוקא שדינה בשבת ויו”ט ולכן צריך להזכיר, ומה דאינו חוזר זה כתב שחשש לפסוק כהירושלמי נגד ש”ס דילן שבת (כד.).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל