בס"ד
שלום הרב,
אני גר במקום שיש מניין שחרית אחד בשעה 6:00 ולפעמים אני מפספס אותו או שהוא לפני הנץ.
במרחק 2 ק"מ נמצא ישוב שכן בו יש בית כנסת עם עוד מניינים.
האם יש עלי חובה ללכת להתפלל במניין (אינני מחזיק רכב)?
תודה!
תשובה:
שלום רב,
אם פיספסת את המנין בישוב בו אתה גר, אין לך חובה ללכת ליישוב אחר. ראה שו"ע סי' צ' סעי' טז שפסק שאדם צריך לחפש להתפלל במנין וללכת עד ארבע מיל לפניו בשביל מנין, ולאחריו עד מיל. וכתב שם במשנה ברורה: "ע"כ הדר בישוב תוך מיל למקום שמתפללין בעשרה צריך לילך בכל יום בבוקר להתפלל בעשרה אבל לא בערב כי א"צ לילך בלילה בדרך בשביל מנין וזה הסעיף הוא תוכחת מגולה לאותן האנשים שהם בעיר ומתעצלים לילך לבהכ"נ להתפלל מנחה ומעריב". המרחק שהבית הכנסת ביישוב השני נמצא הוא יותר ממיל ולכן אינך חייב לטרוח.
בס"ד
שלום וברכה,
חכמים שיערו בזמנם, ויסוד הדין עד כמה הטריחו
אבל היום נראה שהמרחק השקול ל"טורח" מיל של זמנם הוא יותר, ויש לשקלל נוחות הנסיעה, עם הוצאות דלק
(ויסוד דברי לחלק בין ענין לענין, בירושלמי חלה פרק ב הלכה ב)
וכמובן אינו נוגע למה שדנו בתפילת הדרך בנוסע ברכבת (או מכונית) אם תלוי במרחק פרסה או זמן פרסה, ששם הנידון משום סכנה וסכנה יותר תלויה במרחק, אבל הכא רק משום טורח נגעו בה
סוס ועגלה היה גם בזמנם. ואם אין לו סוס המרחק הוא מיל. ואינו מחוייב לשכור סוס לקצר את משך הזמן.
בס"ד
נמצא שאם יש לו מכונית, כמו שיכול להיות מאד בשואל שלנו, המרחק יותר, וכפי שאמרתי
וכנראה באתם לסתור טענתי, ולא הבנתי מה
הוא הדגיש שאין לו מכונית, לכן אני לא סבור שהוא צריך לחפש רכב או לשכור כדי ללכת למנין. כפי שלא מצאנו שאדם שאין לו סוס והמרחק הוא מיל שהוא צריך לקחת סוס ממישהו אחר כדי שיוכל להגיע מהר יותר.
לא הבחנתי, האמת אתך
בס"ד
שוב שלום
רצוני להוסיף, שאפשר שכשיש אוטובוס צריך ליסוע יותר
והטעם, כיון שלהבנתי רוב האנשים מסכימים להוציא מחיר נסיעה עירונית כדי לא ללכת ברגל מיל
וא"כ באותו מחיר יוכל לנסוע יותר
כמובן יש לשקול את הטלטולים והזמן
אמת, כך ידוע מהכף החיים לגבי רכבת.
היכן כה"ח?
אינני זוכר כרגע אבל זה הוא ביאור הלכה בסי' קסג.
בס"ד
יש"כ, וכן בכה"ח שם סוף ס"ק ד
יש להעיר, שמרן הח"ח הבין שתלוי בזמן גרידא, ולכן ברכבת תלוי בע"ב מינוטין, ולכאורה הטעם של מיל הוא הטורח, ולאמוד מה שקול כנגד טורח מיל
ואפשר שבדיקדוק נקט הבה"ל דבריו אודות הדין של לפניו ד' מיל, שכיון שבכל מקרה הולך לשם תלוי בזמן, אבל לאחוריו (או ביושב בביתו) שדינו במיל, יסודו משום טורח, ולא תלוי בזמן. וצ"ע
יהודה
השאר תגובה