לתרומות לחץ כאן

הלווה רוצה לשלם פיצוי על הפסדים שנגרמו על איחור בתשלום החוב

הרב מנחם שימל

מחבר הספר סדר הריבית

שאלה:

לכבוד הרבנים החשובים

מה הדין במקרה שהלוותי סכום כסף גדול, ובשעת ההלוואה הייתה הדגשה חזקה על תאריך הפירעון וכעת הלווה לא מצליח לגייס את הכסף על מנת להשיבו, לי נגרם מניעת רווח ברורה , הלווה מעוניין לשלם לי את ההפסד, האם יש היתר לזה , ואם כן האם זה היתר קלוש או שאפשר לסמוך על זה לכתחילה. תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אין היתר בזה דאף שהוא לא חשוב רבית קצוצה כיון שלא קצץ על כך בשעת ההלואה מ"מ הוא רבית בשעת פרעון. ואף אם הוא בתורת קנס חד פעמי הרי אין היתר רק כשהיה בדרך מכר ולא בדרך הלואה. אמנם הפסד ישיר שנגרם מחמת עיכוב הפרעון מותר ואף חייב ליתן למלוה אולם מניעת ריוח שהיה לו אסור [וכן מפורש בשו"ת הרשב"א ח"ג סי' רכז הובא בב"י חו"מ סי' סא גבי ראובן שלוה מנה משמעון וכתב לו שטר לפרוע לזמן שקבע לו וקיבל עליו בקנין גמור שישלם כל ההפסדים שיבואו אם לא יפרענו לאותו זמן וכשהגיע אותו זמן לא פרעו והפסיד שמעון סחורה מזומנת לקנות וכתב הרשב"א שראובן פטור לפי שאי"ז בכלל הפסד אלא שמנעו מלהרויח וה"ז בכלל רבית האסורה, ואין להתיר מטעם מזיק וכו', עיי"ש]

מ"מ הוצאות ישירות כהוצאות גביה וכדומה אף כשבדיני חו"מ אינו  יכול לתובעו מ"מ אין בזה משום רבית אלא תשלום על הפסד ישיר שמחמת ההלואה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל