לתרומות לחץ כאן

התרת נדרים בסקייפ

בס"ד

שלום לכבוד רבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: בחור שקיבל עליו לא ללבוש עניבה לבנה מסיבה כלשהו ושמע שכלתו מרוצה לו שתלבש עניבה לבנה ביום חתונתו, ועכשיו אצל מקום פלוני ולא ימצא אנשים כדי להתיר לו הנדר ושאל האם אפשר להתיר לו ג' אנשים בדרך טלפון? (או מוטב סקייפי?)

זוכר אני ששאלתי פעם על מישהו שהיה לו חבר בעסק שהיה בא"י והוא באמריקה ובמקרה של מחלוקת כלשהו שיגיע לדין תורה מה לעשות ולאיזה בית דין ללכת ואמרו לי שבמקרה כזה אפשר לדון ב' בעלי דינים דרך סקייפי וראיתי שיש עוד בתי דינים שכן עשו במקרה שהיה. נראה שגם זה אפשר אבל מ"מ באתי לבדוק עמכם מהו.

תודה רבה
ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

אם הוא רק קיבל על עצמו שלא ללבוש עניבה זו, אין זה נדר ואין לו כל בעיה ללבוש את זה (רק קבלה של הנהגה טובה לפעמים יכולה להחשב כנדר). ואם הוא קיבל על עצמו בלשון נדר, יש לו די הרבה זמן עד החתונה כדי להתיר את הנדר כדת וכדין לפני שלשה אנשים.

לעצם השאלה, אכן יתכן שניתן להתיר נדרים לפני שלשה דרך הסקייפ. יש מחלוקת האם מותר להתיר נדרים ע"י שליח או לא, בדיעבד כשאין ברירה עושים זאת ע"י שליח (ראה פתחי תשובה יו"ד סי' רכח סק"ב). ודרך הטלפון ודאי זה עדיף ראה בשו”ת שבט הקהתי ח”ד סי’ רלט כתב, שבעת הצורך ניתן להתיר נדר באמצעות הטלפון. וא"כ מן הסתם דרך הסקייפ זה לא פחות טוב מטלפון, ואולי אין בזה בעיה כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל