לתרומות לחץ כאן

תרומות ומעשרות וערלה במטע של הפקר או גוי

שלום וברכה,
יישר כח על האתר הנפלא,תזכו למצוות.
אני עובד כחקלאי ויש לי מס' שאלות,אשמח אם תוכלו לענות לי.
1.מסביב לכרם שבו אני עובד פזורים סוגי עצים שונים שאין לי מושג למי הם שייכים, זה לא נראה שמישהוא בא לטפל בהם וכד',האם מותר לי לקחת מהם פירות?ומה לגבי ערלה, כלאיים, מעשר תולעים וכ' וכו'?
2. בהמשך לשאלה הקודמת, במסגרת עבודתי,אני עובד עם צוות פלסטינאים ומידי פעם הם מביאים לי מהשדות שלהם כל מיני פירות וירקות,מה הדין לגבי כל העניינים שהזכרתי בשאלה הקודמת, מעשר וכו'? מה לגבי איסור "לא תחנם"?ומה לגבי אדם חילוני שמביא לי פירות וירקות האם ניתן לסמוך עליו בנ"ל?
3. בהמשך לעניין הפלסטינאים, האם מותר לי לתת להם מתנות (כגון לתת להם נרגילה שנמצאת אצלי בבית ללא שימוש,או אפי' לקנות להם דברים)ע"מ לשמור איתם על יחסים טובים,והאם מותר לי להשתתף איתם בהשקעה שבסופו של דבר אני גם יהנה ממנה (כגון כוורת דבורים שהדבש יתחלק בינינו, האם ניתן להשתתף איתם בקניה או בחומרים הדרושים?)
תודה רבה ויישר כח
אלעזר

תשובה:

שלום רב

  1. אם אכן מדובר בעצי הפקר אתה רשאי לקחת מהם כל מה שתרצה, בנוגע לערלה, כמובן עליך לשים לב היטב שמדובר בעצים בני יותר משלוש שנים, ושאין יחורים שמצמיחים עצים חדשים מהקרקע וכו', אתה כחקלאי ודאי יודע לשים לב לדברים האלו. לגבי כלאים אין באילנות איסור כזה, רק בזרעים, ראה רמב"ם כלאים פ"ה הל' ו, יט – כ. פירות הפקר פטורים מהמעשר [בתנאי שתזכה בהם רק אחרי תלישתם מהעץ] ראה מעשרות פרק א משנה א ובפירוש המשניות שם. תולעים כמובן צריך לבדוק כל פרי לפי ענינו.
  2. פירות וירקות של גוי פטורים ממעשרות, ראה רמב"ם פ"א ממעשרות הל' יא. וראה בכסף משנה שם שאף שיש שחולקים המנהג כדעת הרמב"ם. רק אם נגמרה מלאכתם ביד ישראל הם חייבים בהפרשה. לענין ערלה אין מה לחשוש, כיון שהספק מתעורר אחרי שהפירות יצאו מהמטע של הגוי, ושייך בזה "כל דפריש מרובא פריש" לקבוע שאינם ערלה. לא תחנם לא שייך כשאתה המקבל אלא כשאתה הנותן… חילוני לא נאמן [ואצל נטיעות של חילוני יש חשש ערלה ואין דין רוב, כיון שהספק מתעורר כבר במטע ושי דין "קבוע"].
  3. מותר לתת להם מתנות כיון שיש לך בזה תועלת, ובלי ספק אפשר לעשות איתם עסקים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח על התשובה.
    האם פירות הפקר ופירות גוי פטורים ממעשר גם אם אני לוקח מהם לביתי(ומה הכוונה לזכות בהם רק אחרי תלישתם מן העץ,כיצד אני עושה זאת?)?
    ומה הפירוש שכלאיים שייך רק בזרעים?
    שוב תודה

  2. מותר לקחת הביתה. הכוונה שלא תעשה קנין בעץ, אלא תשאיר אותו הפקר ורק תקטוף ממנו פירות וכשהם יהיו תלושים תוכל לכוין לקנות אותם אם תרצה. כלאים באילנות זה רק על ידי הרכבה, אבל לא צריך ליצור מרחק בין הגידולים, בשונה מזרעים. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל