לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום בברכות ביציאה מרכב

בס"ד.
שלום.
לא מצאתי באתר.
יציאה מהמכונית לחוץ נחשבת כמו יציאה מרשות לרשות או מחדר לחדר?
תודה. ערן

תשובה:

שלום רב

אני מבין שכוונתך לענין הלכות ברכות. ברור שהיציאה מהמכונית לתחת כיפת השמים נחשבת כשינוי מקום של ממש. הרכב הוא רשות היחיד לכל דבר כמו בית.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. עתה אני רואה שנחלקו בכך הדעות, שכן בשער הציון סי' קעח ס"ק לח דן בדברי החיי אדם שהחמיר מהארץ לעגלה וכתב שאין להחמיר כל כך, ודינו כמחדר לחדר, אלא שבס' שאלת רב הובא מהגר"ח קניבסקי בדעת החזון איש, שהמשנה ברורה לא מיקל בזה אלא בעגלה שאינה מקורה אבל רכב הוא בית בפני עצמו, וכפי שהבנתי אף אני מסברא. אולם בס' צוהר אוהל ברוך עמ' תמח הביא מהגרח"פ שיינברג שסבר שזה היינו הך ואין לברך שנית. וראה עוד אור לציון חב פי"ב תשובה טו שבכלל הקל לגבי רכב שאינו מקום קביעות כלל, ודינו כהולכי דרכים. אלא שאפשר שדבריו אמורים רק במי שאוכל תוך כדי נסיעה.

  2. בס"ד.
    שלום.
    גם ההלכה ברורה מביא את המחלוקת הנ"ל ופסק להלכה שחשיב הפסק. נסתפקתי אולי ראוי להחמיר שרואה את מקום האוטו. מכל מקום אשתדל גם לעיין בנושא בדברי האחרונים ואעדכן פה בע"ה ב"נ.

  3. מצאתי את ברכת ה' שכותב שחשיב הפסק , הפסקי תשובות עושה חילוק בין אכל בחניה שחשיב הפסק לבין נוסע בדרך שחשיב כהולכי דרכים. האור לציון כותב שאינו הפסק כלל. המג"א כותב שיש חילוק בין ספינה לעגלה.
    אם כך- שורש המחלוקת האם יש פה דין מחדר לחדר שבדיעבד סב"ל ולא יברך או מבית לבית.
    מכל מקום, כותב הברכה נאמנה שלצאת מסלע המחלוקת יכוון להגביל את הברכה עד שייצא מהמכונית וסומך על הרשב"א שמותר לגרום לברכה שאינה צריכה כדי לצאת מהמחלוקת.
    אשמח אם תוכלו לעזור לי בעיון כדי להכריע את הפסק למי שלא עשה תנאי כזה. האם חשיב מבית לבית או מחדר לחדר.

  4. הנושא הוא האם זה מבית לבית או מחדר לחדר, והבאנו שיש שחילקו בענין בין עגלה שאינה מקורה לרכב, לכן בכל מקרה יש כאן ספק ברכות ויש לעשות שינוי מקום גדול יותר כדי לצאת מהספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל