לתרומות לחץ כאן

מחלל שבת בפרהסיא דינו כגוי

ידוע שנחלקו הפוסקים האם מחלל שבת בפרהסיא הוי כעכו"ם מהתורה או דהוי רק תקנת חז"ל להחשיבו כעכו"ם. רציתי לשאול בזה, האם שייך להוכיח מדברי הרמבם דסבירא ליה דהוי מהתורה, דהינה הרמבם בהלכות אבידה פרק יא כתב שאסור להחזיר לגוי אבידה והוא הדין למחלל שבת בפרהסיא. ואם נאמר שמחלל שבת בפרהסיא הוי כעכום רק מדרבנן לא מסתבר שיופקע בזה העשה של השבת אבידה והלאוין של לא תתעלם. אלא אם כן נאמר שאיסור החזרת אבידה למחלל שבת בפרהסיא ולגוי הוי מהתורה ממש.
מה דעת הרב בנושא? האם שייך להוכיח כן מדברי הרמב"ם?

תשובה:

שלום רב,

אכן יש דיון רחב האם דינו כגוי מדאורייתא או מדרבנן. ראה בשו"ת יביע אומר (ח"א יו"ד סי' יא) שהרחיב בראיות בסוגיה זו כדרכו כיד ה' הטובה עליו.

אולם לכאורה מה שרצית להביא ראיה מהשבת אבידה שזה דין דאורייתא, אני לא בטוח שזה ראיה מוכחת משום שיתכן שתיקנו שלא להשיב לו אבידות, למרות שמדאורייתא חייבים משום שבשב ואל תעשה הם יכולים לתקן. וגם ניתן לומר שמצוות ממוניות ניתן לומר שעשו הפקר בי"ד הפקר ולכן אין חובה גם מדאורייתא להחזיר לו אבידה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל