לתרומות לחץ כאן

גר שחזר לסורו / הזמנת קרובי משפחה חילונים לסעודת יום השבת

1. גר שגוייר כהלכה והפסיק לקיים מצוות, האם הוא חוזר להיות גוי או שנחשב ליהודי לא שומר מצוות?
2. האם מותר להזמין יהודי חילוני לסעודת שבת כשיודעים בוודאות שהוא יחלל שבת כדי להגיע לסעודה.

תשובה:

שלום רב

  1. כיון שבשעה שהתגייר היתה דעתו לקיים מצוות, מה שהפסיק אחר כך אין לזה כל משמעות. אבל אם בשעה שהתגייר לא קיבל עליו את המצוות ברצינות, והיה ניכר שכוונתו לעזוב הכל והוא מתגייר רק כדי לקבל תעודה מהרבנות וכו', הגיור אינו נחשב לכלום.
  2. אין להזמין חילוני לסעודת שבת במצב כזה. יתר על כן הורו הפוסקים, שכאשר אדם אמור לערוך ברית מילה ביום השבת והוא יודע שעל ידי כך יגרם חילול שבת על ידי קרוביו שיגעו ברכביהם, עדיף שיבטל את חובת המילה ביום השמיני וימנע חילול שבת נורא זה! ואם כך, בודאי אין מקום להזמין בצורה כזו יהודים לסעודת שבת, ניתן לארח אותם בימות החול. ראה כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לכבוד הרב שליט"א

    א. בסעיף א, אם עושים הכל לפי ההלכה, שמקשים על הגר ולא מקבלים אותו מיד בקלות, והוא נלחם ונלחם כדי להתקבל לתוך עם ישראל מתוך מטרה להידבק בה' (ולא מתוך אינטרס) – הרי ודאי שגר צדק כזה הוא כרות המואבייה ולא יפסיק אח"כ, אלא יהיה הכי צדיק בעולם ואולי אפילו ישמש דוגמה לאחרים, אבל אם הפסיק לשמור מצוות, לכאורה יותר סביר לומר שיש כאן גילוי דעת שקבלת המצוות לא היתה בלב שלם. אם כן, מה הסיבה שכת"ר כתב "מה שהפסיק אח"כ אין לזה שום משמעות" ?

    ב. במילוי הפרטים לשליחת התגובה, בנוסף לסעיף "שם" ו"אימייל" יש גם סעיף "אתר". למה הכוונה (אני פשוט הכנסתי את כתובת הדף של השו"ת הזה שאנחנו עוסקים בו, אבל איני בטוח שזה מה שהתכוונתם) ?

    יישר כח על כל זיכוי הרבים. בברכת להגדיל תורה ולהאדירה.

  2. לא נכון לומר שזה גילוי דעת למפרע, יש גם יצר הרע, לכן כל עוד אין לי הוכחה שמראש לא היתה כוונתו לקבל מצוות, הוא נחשב יהודי.
    אינני יודע למה כוונתך בענין האתר, אין כזו משבצת.

  3. שלום וברכה למעכ"ת

    לפי מסקנת ההלכה, כפי שמוסבר לעיל בתשובה ובתגובות, יוצא שגוי שהתגייר ושמר הכל למשך 3 חודשים לדוגמה, ואח"כ הוא לא עושה חשבון לכלום – אין לו שבתות ולא חגים ולא 3 תפילות ביום, ואוכל נבלות וטרפות וכו', אז מסדר החופה והקידושין יכול בלב רגוע לחתן אותו עם יהודייה מבטן ומלידה. הכיצד ?

    תודה רבה על זמנך היקר ללמד ולהסביר. חילך לאורייתא.

  4. חסר טעם יהיה לקבוע זמן מסויים בו הוא כבר יהודי… הכל לפי הענין וכראות עיני הדיין, אם ניכר שהכל היה מהשפה ולחוץ הוא גוי ואם לא ניכר כך בבירור ויש לתלות שיצרו גבר עליו, אכן הוא יהודי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל