לתרומות לחץ כאן

האם למהר בתפילה כדי לסיים עם כולם?

בס"ד

שלום לרבני בית הוראה שליט"א,

שאלה: אחד שאל לגבי מוצ"ש היות שבמקום שהוא מתפלל אנשים ממהרים להתפלל מעריב, וכדי לסיים עמם התפילה, הוא צריך למהר בשמונה עשרה, וכשהם עוד מתפללים הוא רוצה להתחיל "ויהי נעם וכו'" כי אמר שאם לא יתחיל מוקדם מכם, דהיינו קודם שהם מסיימים השמונה עשרה ואומרים קדיש הוא לא יספיק לגמור עמם. לפע"ד פשוט שיש לו להתפלל עם כולם אע"פ שהוא יהיה מאוחר, ואין לדאוג כ"כ ומוטב להתפלל עם כוונה מלמהר. וגם אפילו הוא באמצע "ויהי נעם" והם כבר מסימים שהוא יכול לענות יהי שמא רבא ובאמירן בעלמא ואחר"כ להמשיך כמו פירשו הפוסקים, מ"מ רצונו לדעת אם כזה אם יש לאדם רשות במעקיב מוצ"ש אחרי שמונה עשרה להתפלל כביחיד ?

כתבו ה פוסקים על ש"ע א"ח שאין לאדם לגודמא בשחרית לצאת מן הביה"כ קודם ששומע " ובא לציון וכו' ". הנידון על שאלתו הוא אם יש דבר כזה במעריב מצ"ש כשאדם רוצה למהר בין שצריך לצאת או בין כל מנינ סיבה אחרת שלא נחשב אונס או פיקוח נפש.

תודה רבה, ברכה והצלחה !

תשובה:

שלום רב

לא הבנתי את השאלה בכלל, מה ענין יש לו לגמור איתם יחד את התפילה?! שיתפלל בנחת ובכוונה וכשיסיים שמונה עשרה יאמר בנחת ויהי נועם וכו' וישוב לביתו.

ההלכה שלא לצאת קודם ובא לציון לכאורה אינה נוהגת בערבית של מוצאי שבת, שכן בשחרית אמירה זו היא חלק ממש מהתפילה והוא חלק מאופן ירידת השפע, ואילו בערבית של מוצאי שבת הוא מחמת שבאותה שעה הרשעים שבים למקומם בגהנום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב,

    כבודו שאלת " לא הבנתי את השאלה בכלל, מה ענין יש לו לגמור איתם יחד את התפילה?! שיתפלל בנחת ובכוונה וכשיסיים שמונה עשרה יאמר בנחת ויהי נועם וכו’ וישוב לביתו."

    תשובה- פירוש השאלה, הענין לא מדובר לגמור איתם התפילה ביחד, אלא להתפלל בציבור, ולא להתפלל ביחיד איפה שיש ציבור- כגון הקופץ להתפלל לחלק של התפילה המוחר מוקדם לבד . ולכן אם הוא יחתחיל להתפלל חלק של תפילה בעצמו מקודם הציבור אם יש בזה בעיה כל שהוא? כשהוא ממהר בעצמו – זה היה כוונתו.

    לגבי מה הענין? ענין פרטי שלו שהוא לא רוצה להיות לבד בבה"כ, לא נח לו לצאת לבד ולהיות תמיד האחרון – לדעתו זה פוגם כוונתו בתפילה . אקווה שהשאלה יותר ברורה עתה לכבוד הרב. הבנתי שאין כלום אם אדם יסיים מאוחר ושטוב שיתפלל בכוונה, זה ברור כמו כתבתי למעלה וזה לא היה השאלה. השאלה על מי שרוצה למהר אם יש בזה משהו או לא.

    וכן יפה אמרת על מש"כ " שיתפלל בנחת ובכוונת כו'" .
    ותודה על תשובה לגבי ויהי נעם של מוצ"ש, ידעתי שיש ענין של חזרת הנשמה כמו שבמ"ב, ואינו הייתי אם היה שום השווה בין ובא לציון של שחרית ובין של ערבית מוצ"ש .

    ברכה והצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל