האם יש ענין שבעה"ב ידליק בשביל בניו הקטנים שלא הגיעו לחינוך, לפי שי' המהדרין דמדליקין נר לכל אחד, [וכפי שי' הרמ"א דהיינו דהבני בית מדליקין בעצמן, ולא שהבעה"ב מדליק בשבילן כשי' הרמב"ם] ?
תשובה:
שלום רב
הנדון ידוע, שלכאורה לדברי הרמב"ם שבעל הבית מדליק כנגד כל אחד מאנשי הבית מן הדין להדליק גם כנגד בנים הקטנים מגיל חינוך, וגם כנגד הבנות. אלא שלמעשה גם הרמ"א לא נקט כפשטות דברי הרמב"ם לגמרי, שהרי לדעתו לא בעל הבית מדליק את כל החנוכיות, אלא כל אחד מבני הבית מדליק, וביאר בשו"ת רעק"א סי' יג, שלדעת הרמ"א מצות ההידור היא בכך שכל אחד מקיים את המצוה בעצמו ולא על ידי שליח, ולא שבעל הבית מכריז על ידי הדלקתו כמה שומרי מצוות יש לו בבית, משום כך נהגו שבנות אינן מדליקות, וכדברי החתם סופר שכל כבודה בת מלך פנימה, וגם לא מדליקים כנגד בנים שלא הגיעו לחינוך.