למה יש חילוק בין יעלה ויבוא לעל הניסים במקרה ששכנו לומר זאת בתפילה?
תשובה:
שלום רב
אמת, על הזכרת יעלה ויבוא יש לחזור ועל אמירת על הניסים לו, והסיבה לכך, היא משום שיעלה ויבוא אינו רק הזכרה בעלמא אלא הוא חלק מנוסח הברכה ביום זה, בשונה מעל הניסים ואפרש דברי. ידוע שאלת הגר"ח סולוביצ'יק, מדוע הזכרת יעלה ויבוא נעשית גם בברכה מעין שלוש "ושמחנו ביום חג פלוני" וכו', ואילו על הניסים אינו מוזכר בברכה זו. נאמרו על שאלה זו כמה ביאורים, אבל תשובתו של הגר"ח היתה, שכיון שיעלה ויבוא לעיתים נאמרת כברכה בפני עצמה, וכפי שידוע שאדם ששכח יעלה ויבוא ונזכר לאחר ובנה ירושלים קודם שהתחיל ברכה רביעית אומר זאת בנוסח של ברכה מיוחדת, בהכרח הוא חלק מנוסח הברכה ממש ואינו הזכר בעלמא, בשונה מתפילת על הניסים.
חנוכה שמח!