לתרומות לחץ כאן

מתי מדליקים את השמש

שאלה:

1. אם מדליקים את נרות חנוכה אחרי הברכה "להדליק נר חנוכה" או אחרי ברכת שעשה ניסים לאבותינו?

2. למדתי שאם לא משתמשים בשמש כדי להדליק את הנרות האחרים אז מדליקים את השמש אחרון.אבי נוהג להדליק בכל זאת את השמש ראשון. האם אני יכול לנהוג כמוהו כי אני לא רוצה לסתור את מנהגו בפניו?

תשובה:

שלום רב,

  1. ההנהגה הרווחת היא שתמיד מדליקים אחרי שגומרים לברך. אולם, מנהג הרב מבריסק היה, שביום השני ואילך, לאחר שהדליק את הנר הראשון היה מברך ברכת שעשה ניסים, וזאת משום שסבר שברכה זו נתקנה על ראיית הנרות, כמו ברכת הרואה למי שאין לו בית. לדעתו מתקיימת בכך ההלכה גם לדעת הרמ"א, שכן הברכה עדיין "עובר לעשייתן" כיון שהיא נאמרת לפני הדלקת הנר השני.
  2. אם אביך נוהג להדליק את השמש, ואח"כ הוא מברך ומדליק את שאר הנרות (לא ע"י השמש) זה מצוין. אבל אם כוונתך לומר, שהוא מברך על הדלקת הנרות ואח"כ מדליק דבר ראשון את השמש, לכאורה יכול להיות בזה בעיה של הפסק, ולא ראוי לעשות כך. לכן אתה ודאי אל תעשה כך, אלא תדליק קודם את השמש ואח"כ תברך.

מקורות:

  1. ראה רמ"א סי' תרע"ו סעי' א'.

 

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני חושב שזה הגוני להדליק את השמש בסוף
    בחנוכיה של נרות של שמן
    ואם נרות של שעוה אז מדליקים את השמש ואחר כך את הנר הראשון של כל יום היום שבא

  2. אסביר את מה שהתכוון משה ידיד לומר,
    שהלא בנרות שעווה מדליקים קודם השמש כי משתשמשים בו להדליק את השאר והוא נמצא בידו ולאחר ההדלקה מניח אותו במקומו. ובנרות שמן ודאי לא שייך להדליק איתו לכן ידליק אותו בסוף ההדלקה של הנרות וזה עיקר המנהג לעדות המזרח כמדומני. חנוכה שמכ לכל בית ישראל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל