לתרומות לחץ כאן

נדרה לתת צדקה לעניים

אם אדם נודר נדר שאם יעשה דבר מסוים הוא ייתן לצדקה זה נחשב לנדר ומחויב לתת צדקה? מישהו אמר לי שאי אפשר לנדור נדר מצווה שכן נתינת צדקה היא מצווה בפני עצמה ואי אפשר להתנות אותה בנדר כדי לכפר על עברה.
זה נכון? ואם כן מה אני בדיוק יכולה לעשות כדי להפר אותו? אין לי באפשרותי לפנות לאנשים שמבינים בתחום כדי שיתירו לי את הנדר…

תשובה:

שלום רב,

אכן מצוות צדקה היא מצווה בפני עצמה, אבל מדוע לא ניתן לנדור עליה? אדם שרוצה לכפר על משהו והחליט לעשות זאת בסוג של צדקה – ע"י נדר לתת צדקה, ודאי שהוא יכול, וחל חובה לתת צדקה. לכן אם באפשרותך לתת את הצדקה המדוברת, ודאי שאת יכולה ואף חייבת לתת. אולם אם את רוצה להתיר את הנדר אין מנוס להתיר את הנדר, וגם זה מתירים רק בדוחק. אולם אם נדרת לתת לעני או לצדקה מסויימת, זה כבר מורכב יותר, ואפשר שלא אפשרות להתיר את הנדר כלל.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. נדרתי שלא אחפש מידע בנושא מסוים אלא רק באתר דת מסוים ואם לא, אתרום לצדקה.
    אבל יצא לי לחפש מידע שבעקיפין או לא שקשור לנושא שעליו נדרתי גם באתרי דת אחרים ובכללי בגוגל באתרים אובייקטיבים נטו. עכשיו בדיעבד אני חושבת על זה… אני חושבת שעברתי על הנדר, ושאני צריכה לתת לצדקה אבל מישהו אמר לי " לא ניתן להתנות צדקה כעונש על מעשה אסור ושצדקה זו מצווה בפני עצמה ולכן לא יכולה להגן עלי בנדר הזה " משהו כזה…

  2. כפי שהגבתי כבר, ברעק"א מפורש שאפשר לעשות התרה בכזה סוג נדר של "אם אעשה" אפילו שלא מדוחק, ודלא כמו שכתב הרב שליט"א בתשובתו הראשונה!

  3. אמרתי גם משהו בסגנון של אם אגע בפלאפון (לא כשר) מסויים אתחייב סכום פלוני, בסוף נגעתי בו (לא במשהו אסור רק בשביל להביא לקרוב משפחתי שזה שלו) אבל בזמן הנדר לא חילקתי איזה סוג נגיעה ,אם אני מתיר את הנדר שלא לזה נתכוונתי אני בעצם מבטל את החובה שלי לצדקה? תודה מראש (והאם יש חילוק במקרה ובאמת ראיתי משהו שאסור)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל