לתרומות לחץ כאן

עיקר וטפל

בס"ד.
שלום,
ההלכה ברורה מביא בסימן ריב בדין עיקר וטפל 4 מקרים שבהם נידון כעיקר וטפל ואחד מהם הוא שני מאכלים נפרדים כשאחד מהם בא ללפת את האחר ולהטעימו ואוכל שניהם יחדיו , אולם אם אוכלם בנפרד ואחד מהם חשוב לו יותר מהשני צריך לברך על כל מאכל. ע"כ.
לפיכך אדם שלוקח בורקס לדוג. ופותח אותו ומכניס לתוכו מלפפון חמוץ ואוכל כך את שניהם יחדיו מברך מזונות ופוטר את המלפפון אולם אם אוכלם בנפרד היינו נוגס פעם מהבורקס ופעם מהמלפפון צריך לברך על כל אחד מהם. כך ידועה לי ההלכה ב"ה וכך אני נוהג , אמנם שמעתי רב אחד שטוען שהוא מלמד הלכה שנים רבות ואומר שגם באופן האחרון שאוכלם בנפרד ונוגס פעם במלפפון ופעם בבורקס יש עיקר וטפל ומברך על הבורקס ופוטר את המלפפון (וכן הוא טוען שהוא הדין כשאוכל חביתה וסלט שמחילה מכת"ר אך זה נראה בכלל שגוי לחלוטין) . לענ"ד אינו צודק כלל מאחר וחייב לאוכלם ביחד מלופתים אחד בשני כיחידה אחת , המקום היחידי שמצינו שאפילו אוכלם בנפרד יש דין עיקר וטפל והוא שאוכל מאכל הטפל על מנת להעביר את המליחות או מתיקות או חריפות או לא לשתות יין אליבא דרקניא כמבואר בשו"ע סימן ריב סעיף א לעניין יין וגודגניות ובגמרא בברכות במליח והפת ופירות גינוסר ופה זה לא המקרה המדובר.
אודה לרב להכריע עם מי הצדק לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא.
תודה מראש.
תשובה:

שלום רב

לא זו היתה הכוונה. אין הבדל אם אתה אוכל הכל יחד או מלפת אותם, המשנה הוא העקרון, אם האכילה היא להטעים את המאכל השני, כמו בקוגל עם מלפפון חמוץ, לא מברכים על הקוגל, אבל אם אלו שני מאכלים שונים, ושניהם נאכלים כרגע לצורך שובע או אכילה, אף שאחד חשוב מהשני מברכים על שניהם. ברור שבסלט וחביתה יש לברך על שניהם.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה.
    אם המלפפון בא להעביר את מתיקות הקוגל ורק בגלל זה אני אוכל אותו אז אכן ברור שיש עיקר וטפל. אבל אם נאמר שהמלפפון רק בא לתת טעם יותר טוב הרי שזה לא נקרא מלפת שמשמעותו אחד עם השני כאחד וצריך לברך.כך אני מבין. אודה לביאור.

  2. מעיון חוזר הבנתי הכל ב"ה. שהמלפפון בא להטעים את הקוגל ועיקר דעתי על הקוגל ולמלפפון למעשה אין עצמאות משלו וכל אכילתו בגלל הקוגל. מברך רק על הקוגל ופוטר המלפפון. אולם זה צריך להיות ברור שזאת מטרת המלפפון ואם לא בטוח יברך על כל אחד בנפרד לצאת מספק ויכוון לא לפטור את הטפל. נשאר רק לברר מה הקשר בין בורקס לזיתים או מלפפון . זה נראה ממש כשני מאכלים רק שהאחד חשוב מהשני.

  3. לא נכון. גם אם הוא להטעים את הקוגל, כיון שהוא לא נאכל מחמת עצמו אלא כדי להטעים את המאכל השני, הוא נחשב טפל ואין לברך עליו.

  4. לא כל כך ברור שעוזר לכוין לא לפטור את הטפל, זה תלוי בחקירה הידועה האם הטפל נפטר בברכת העיקר או שהטפל כלל אינו מחוייב בברכה, יש אמנם ראיה בשו"ע כמו הצד הראשון וממילא מועילה הכוונה כנ"ל [השו"ע כותב שכאשר הטפל נאכל תחילה מברכים עליו את ברכת העיקר, הרי שגם הוא חייב בברכה] אולם יש לחוש לצד השני, ולכן במקרה של ספק יש לאכול את המלפפון בנפרד לפני הקוגל, ואחר כך עם הקוגל אפשר לאכול עוד מלפפון או שנים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל