למה בציבור הליטאי לא נהגו להניח תפילין ר״ת. תודה
תשובה:
שלום רב,
ההלכה הוכרעה כרש"י. אולם עפ"י הקבלה יש מעלה גדולה גם בתפילין של ר"ת. גם בשו"ע כתב שהכרעת ההלכה כרש"י והרמב"ם, וירא שמים יניח את שניהם. ובסעי' ג' שם כתב שלא יניח אלא מי שמוחזק בחסידות. משום חשש יוהרא שהוא מחמיר כדעת ר"ת. אמנם היום מאחר שהרבה מאד נוהגים להניח גם ר"ת אין בזה חשש יוהרא. אבל ברור שגם לפי דעת השו"ע הכרעת ההלכה היא כרש"י. וכנראה שמאחר שעפ"י הקבלה יש מעלה גדולה בשל רש"י, החמירו גם לחשוש לשיטתו. (ולא לשיטות נוספות שישנם הרבה בהלכות תפילין) וראה בהרחבה בספר אות חיים ושלום שם.
כמו כן הביא, שהגר"א הורה לתלמידיו שלא להניח תפילין של ר"ת כלל, וטעמו ונימוקו: שאם יש לכם עוד מעט פנאי עדיף כבר להניח עוד תפילין של רש"י.. וכך גם נהג החזו"א (דינים והנהגות פ"ג אות טו). לכן בציבור הליטאי שנוהגים עפ"י הנ"ל אינם מניחים תפילין של ר"ת כלל. שמעתי בשם מרן הקהילות יעקב, שראוי לכל אדם להניח תפילין של ר"ת לפחות פעם בחייו.
האם כדאי לפי זה לעשות קביעות להניח תפילין ר״ת לפחות פעם אחת בשנה ולנהוג כך?
יש מקום להניח פעם תפילין כאלו [אני עצמי עוד לא זכיתי…] אבל אל תעשה משהו קבוע כדי שלא להסתבך עם חשש נדר.
השאר תגובה