לתרומות לחץ כאן

האם איטר מניח תפילין כנגד הלב?

שלום וברכה!
כיצד איטר המניח תפילין ביד ימין, מקיים את הכתוב "על לבבך" שהרי ליבו בצד שמאל ככל אדם

נ. ב. לגבי הדין זה ברור שמניחים תפילין על היד החלשה ולא על מיקום הלב. אבל אני רוצה להבין כיצד הדברים מסתדרים

תודה רבה
שתזכו להגדיל תורה ולהאדירה

תשובה:

שלום רב

על שאלתך זו עמד כבר המרדכי (הלכות קטנות תפילין דף יג טור ב בש"ס וילנא) ובתחילה צידד לומר, שאכן לדעת רבי יצחק במנחות שם שדרש על לבבך שתהיה שימה כנגד הלב, גם איטר מניח בשמאל, ואכן הדרשות יד כהה ועל לבבך חלוקות בענין זה, אך מסקנתו שאין כאן מחלוקת, ואני מצטט: ויש לדחות דהכי פירושו, באיזה זרוע שיניח צריך שיהא מכוון כנגד הלב.

בס' מקדש מעט סי' מו כתב, שאלו השמאליים גם אבריהם הפנימיים [הטחול והכבד] הפוכים, אינני יודע אם היו שניתן לבדוק זאת כמובן בנקל המציאות מודה כדבריו. נראה שלא, אבל ניתן לפרשו על פי המובא בס' פסקי תשובה בשם מעשה טוביה, שיש איטרים מוחלטים שאפילו ליבם נמצא בצד ימין! וציין שלפני כמאה שנה נמצאו על ידי חכמי הרפואה שישה אנשים כאלו הידועים לנו! מעניין.

בדומה לכך מצינו בספר שער השמים לחותנו של הרמב"ן מוהר"ר גרשון ב"ר שלמה אביו של הרלב"ג הביאו החיד"א בשה"ג ח"ב בערך השמים במאמר ט' בשם אפוקר"ט דף ל"א ע"ב דפוס ורשא, שכתב: יש ללב שני חללים גדולים האחד מצד הימין והאחד מצד השמאל, קצת אומרים כי מפני שהלב מונח בצד שמאל אינה מניעו כ"כ כי הטבע רוצו להגין בעד הלב, על כן כשאדם מתפחד מהכאה הוא מגין על הלב בזרוע השמאלי, והאיש אשר הוא איטר יד ימינו, יש אומרים כי הכבד הוא בצד שמאלי או שנתהפך טבע דם החללים, שהדם מן החלל השמאלי הוא חם יותר מן הימני, או שטבע הכבד והטחול יצאו ממזגם, הכבד נתקרר והטחול נתחמם, והשולטים בשתי ידיהם הם שמזג הלב שלהם הוא חם מאד, ויש דם מרובה בשני החללים, ולא ימנענו קור הטחול שלא יהא שולט ביד השמאלי. אך אשה בעלת שתי ימינים לא תהיה, כי חומה מזער, כ"כ אפוקר"ט עכ"ל.

בשו"ת ארץ צבי ח"א סי' קטו דן באדם שנמצא שליבו בצד ימין, על איזו יד יניח תפילין, עיי"ש.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל