לתרומות לחץ כאן

גילגול סיגריות ביום טוב

לכבוד הרבנים שליט"א
האם מותר ביום טוב לגלגל סיגריות ולהדביק את הקצה של הנייר ע"י ליקוק כדוגמת סגירת מכתב כמו כן מוסיפים פילטר מספוג לפני לתוך יש לציין שאם עושים זאת לפני יום טוב לרוב זה מפיג טעמו ע"י שמתייבש הטבק בתודה מראש

תשובה:

שלום רב.

גם לסוברים שמותר לעשן ביום טוב, אין היתר להדביק את הסיגריה, מכיון שמלאכת תופר לא הותרה גם לצורך אוכל נפש, והדבקה היא בכלל מלאכת תופר. מלאכה זו לא הותרה ביום טוב, במיוחד שכאן לא מדובר באוכל נפש כך שהסברא של מפיג טעמו אינה רלוונטית…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יש להעיר שכאן יש לדון מצד שני איסורים א. מתקן מנא. ב. תופר שזה מעשה ההדבקה והחיבור. אמנם למעשה כבר דנו בזה גדולים קדמונים להתיר. דהנה בשו"ת רב פעלים ח"ב (סי' נט) הביא מ"ש הגרי"ש בשואל ומשיב קמא (ח"ב סי' קנח) שאין לכרוך ולדבק הניירות עם הטבק ביו"ט משום מתקן מנא, והעיר על זה שהפרי מגדים באשל אברהם התיר להדיא, ורק קריעת הנייר הצריך שיהיה מערב יום טוב, וה"ט משום שהכריכה שנעשית ע"י לחות הפה אינה מתקיימת, ואם יעשנה מערב יו"ט תפתח ותשפך, ולכן עושים זאת תיכף בעת ששותים. ומה שאסר מהרי"ש משום מתקן מנא, לא נהירא, דלא שייך תיקון מנא אלא בדבר שעושהו כלי כדי להשתמש בו, שמתקנו ועושהו כלי קודם תשמישו כדי להשתמש בו, כההיא דקי"ל בש"ע (סי' תקח) אין שוברין את החרס ואין חותכים הנייר לצלות עליהם, ואין פוצעים את הקנה לעשותו כמו שפוד לצלות בו. אבל בנ"ד שמביא הטבק ומניחו בתוך הנייר, שכריכת הנייר ושימושו באים כאחד, הרי זה דומה למ"ש בש"ע (סי' תקט ס"ג) בדין עופות שממלאים אותם בשר וביצים שמותר לתופרם ביו"ט, רק שיזהר לחתוך החוט מערב יו"ט וישימנו במחט, ולא יחתכנו ביו"ט. ואע"פ שכאן עושה אותם כיסים ומתקנם בתפירה אין חשש בזה, שצורך אוכל נפש הוא, וה"ה בנ"ד דחשיב כאוכל נפש שמותר לכרוך הטבק בנייר ביו"ט. ע"כ. והביאו בחזוע יוט. וכן התיר זה הגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (סי' שלח) שכתב, בנידון שתיית הטבק ביו"ט, בדרך זו, שמניחים הטבק בנייר בעיגול, ומדבקים הנייר ברוק, וטעמם מפני שאומרים שאין זו מלאכה כלל, ואמרו בשמי שהתרתי לעשות כן, הדבר אמת שמותר לעשות כן, ואין נופל על זה כלל דין דבר שאפשר לעשותו מערב יום טוב, שזהו רק בדבר שהוא מלאכה קצת, אבל דבר זה אינו מלאכה כלל, ולא דמיון למלאכה, לכך מותר לעשותו ביו"ט אפילו אפשר לעשותו מכבר. ע"כ. ועוד יש לדון כאן מדין תופר לזמן קצר אם שייך בזה תופר בכלל ודמי לקושר. ועיין בבי סימן שיז וברמא ובשוע שמ. ואכמל.

  2. יישר כח. התגעגענו לתגובותיך המחכימות שלאחרונה חסרו לנו. לעצם הענין שנינו לא רגילים לגלגל סיגריות גם בימי החול, ומשום כך אתה סבור שכימי קדם מגלגלים אותם ברוק, אולם האמת שכיום יש ניירות מיוחדים לגלגול סיגריות שבסופן מדבקה ולפי זה כל המובאות שהבאת אינן רלוונטיות.

  3. מבירור עם מעשנים ניירות הגלגול הקיימים היום בשוק שמודבקים על ידי רוק לא מתפרקים לאחר יום!
    לכאורה מדברי הפוסקים שהתירו משמע שהם נשענו על כך שהנייר לא נשאר דבוק. האם הדין ישתנה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל