לתרומות לחץ כאן

האם ניתן להעלות קטן לתורה לפני הבר מצוה?

שלום כבוד הרב
האם אפשר לערוך הנחת תפילין וקריאת התורה בברמצווה כמה ימים לפני התאריך?
כמובן מדובר שהנער יקרא בתורה ויוציא ידי חובה את הקהל
ב. האם יש בזה חילוקי המנהגים?

שאלה למעשה בעקבות דיון שהתפתח. לכן נשמח לתשובה מפורטת אם אפשרי
תודה

תשובה:

שלום רב

את הנחת התפילין תוכלו לערוך גם לפני הבר מצוה, אדרבה, רבים נוהגים להתחיל להניח חודש לפני כדי להתרגל במצוה. כמובן כל זה בתנאי שחתן הבר מצוה מתכוין להמשיך להניח תפילין בעזרת ה' באופן קבוע גם לאחר הבר מצוה, כפי שהקפידו אבותיו ואבות אבותיו במשך 3500 שנה, גם בזמנים הקשים ביותר. אם חלילה יש חשש שלא ימשיך להניח, עדיף לעשות לאחר שיתחייב במצוות, כדי שלא יהיה בבחינת "קרקפתא דלא מנח תפילין" – ראש שלא הונחו עליו תפילין, שנחשב פושעי ישראל בגופן רחמנא ליצלן.

לגבי הקריאה בתורה, לפני בר המצוה ניתן לעלות רק למפטיר, לא כאחד משבעת הקרואים ואף לא בימים שני וחמישי. ראה משנה ברורה בסי' רפב ס"ק יב. אמנם יש מהספרדים שהקלו בזה בשעת הדחק גדול, ראה יחווה דעת ח"ב סי' טו, אולם לא יקרא בתורה ראה ילקוט יוסף סי' קלה הערה מ.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. התשובה לא מנוסחת כראוי כלל. יש לכתוב שלכתחילה אין להעלות קטן אולם בשעת הצורך ואפילו קצת, [ולא כמו שנכתב "בשעת הדחק גדול"] כמו חתן בר מצוה כמה ימים קודם מותר.
    כך פסק מרן הרב עובדיה זצ"ל וז"ל: "לכתחילה אין להעלות קטן פחות מי"ג שנה ויום אחד, למניין שלושה עולים בימי שני וחמישי… וכשיש צורך קצת להעלות קטן לספר תורה בימי שני וחמישי, כגון נער המניח תפילין ימים מספר לפני מלאת לו י"ג שנה ויום אחד – אפשר לסמוך על הפוסקים המקילים בזה, ולהעלותו לכתחילה לספר תורה, ועולה למניין שלושה. וכל שכן באופן שהנער הולך עם הוריו לבית הכנסת במעמד חגיגי, שמותר שיעלה לתורה, אף שחסרים לו כמה ימים להיות בר מצווה" .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל