לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום בברכות הנהנין

1. אני מבין שמברכים במקום שבו פתחו ארוחה ואוכלים, אלה אם מכוונים אחרת, לברך במקום אחר. אם לא כיוונתי, ואני יושב על כיסא ושולחן קטן ונייד. האם אני יכול לקחת אותם לחדר אחר בבית, וזה יחשב לאותו מקום, ו שזה בכל זאת חדר אחר, ואי אפשר?

2. אם רציתי לכוון למקום אחר, ועשיתי נטילה, ורק אחרי הנטילה, ולפני שברכתי נזכרתי לכוון למקום אחר. האם אני עוד יכול לכוון למקום אחר?

תשובה:

שלום רב

הנושא של שינוי מקום באכילה הוא אחד הנושאים המורכבים בהל' ברכות, יש בענין זה הבדלים בין סוגי המאכלים, אופי האכילה מקום הישיבה מטרת השינוי ולהיכן, ומנהגי האשכנזים והספרדים וכו' וכו', נשתדל לגעת על קצה המזלג במה שהזכרת.

1. לגבי שינוי מקום מחדר לחדר באותו הבית דן בביאור הלכה בסי' קעח, ומסקנתו, שאף שיש שהחמירו בזה העיקר כדעת הפוסקים שכל הבית נחשב כמקום אחד ומותר לעבור מחדר לחדר [העברת השולחן והכסא אין לה משמעות, כאן כוונתנו גם כשאתה עובר לגמרי לחדר אחר]. הסיבה לכך שנהגו להקל בזה ולא החמירו כדעת האוסרים, משום שבזמנינו מאוד רגילים לעשות זאת, שהרי האוכל במטבח ואוכלים בסלון, ויש שירותים בבית, ויש כל מיני מאכלים בשפע רב ואדם מתחיל לנשנש דבר אחד ומוצא את עצמו ממשיך עם משהו אחר, לכן תמיד נחשב הדבר שכוונתנו לאכול בכל הבית ואת כל סוגי המאכלים שבבית. אולם מי שיוצא מחוץ לבית [לחדר מדרגות שזה עדיין תחת גג אחד נחלקו הפוסקים, אולם חוץ לבית ממש ודאי נחשב שינוי מקום] כאן מתחילה הבעיה, ובזה בסעודת פת אף שאסור לצאת בדיעבד אינו חוזר ומברך [לדעת הרמ"א ואף שהו"ע חולק מנהג הספרדים גם להקל בזה משום ספק ברכות], ואם אכל פירות עליו לשוב ולברך וכו'.

2. הזמן בו צריך לךכוין כוונה זו הוא בזמן ברכת המוציא ולא בזמן הנטילה, ראה משנה ברורה שם ס"ק לג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל