לתרומות לחץ כאן

מאכל חלבי בתבנית ובתנור בשרי

מלווח חלבי שנאפה על גבי נייר פרגמנט ומתחתיו נייר כסף על תבנית בשרית ובתנור בשרי. מה הדין.

תשובה:

שלום רב

המלאווח אסור באכילה, והתנור והתבנית טעונים הכשרה. מה שיש לעשות, הוא לנקותם היטב, להמתין 24 שעות לאחר השימוש האחרון, להכניס את התבנית לתנור ולהפעילו על חומו המירבי 40 דקות. במקרה שיש חשש שהתבנית קיבלה שומן או איזו ממשות מהמלוואח, אם היא היתה בשימוש בתוך 24 שעות לפני אפייתו, יש בעיה להכשירה, כדאי לפרט ולשאול שנית על פי הפרטים.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הוא נאסר תמיד כי מן הסתם יש בתנור התזות בשריות שעל ידי האדים נבלעות בו. אא"כ יודעים בבירור שהתנור נוקה קודם.

  2. ילמדנו רבינו
    אף אם נאמר שיש ממשות של התזה בדופני התנור קימא לן ריחא לאו מילתא היא כמבואר בשו"ע יו"ד סי' קח. ואף דזיעה מילתא היא מ"מ אחרי שכבר התנור הופעל אנחנו רואים שהנשאר מההתזה התאדה ממנו כל הלחלוחית ולא נשאר כי אם מן המוצק שבו שבודאי אינו מעלה זיעה ועוד דאפ' לצלות כבד כתב בשו"ת הר הכרמל להתיר לצלותו בתנור
    ]ע"ג קרקע התנור] ואפ' רחוק מהאש משום שהאש מכלה הדם ולא נותן לו להיבלע בכבד כמבואר בפת"ש סי' ע"ג. ואף שאין לדמות משום דדמא משרק שריק מ"מ אף שאיני טוען שהאיסור כלה מ"מ אינו פולט זיעה.
    ויש להוסיף דדוקא בניתז בקרקעית התנור או במקום שתחת התבנית שאז יש איסור משום שהזיעה עולה וכמבואר בדברי הרא"ש הובאו בב"י סי' שם צ"ב סע' ח'.
    וכל זה אני אומר בתנאי שאנו מחזיקים מן הסתם שהיו בו התזות בשריות אבל לאמיתו של דבר הרי לא מחזיקנן איסורא בדבר דלא ידעינן וכמבואר בש"ך סי' צ"ט סע' ה' וכן בב"י ובד"מ שם.
    כל זה אני שואל מפני דעתי העניה והקצרה
    תודה

  3. בספר שערי הבית של הרב טשזר כתב מאוד יפה לבאר, שאנשים לומדים את סי' ק"ח בשו"ע ומדמים זאת למציאות בת זמנינו וזה יוצר בעיה גדולה, שכן כיום התנורים קטנים מאוד וסגורים לגמרי, והנדון הוא כמעט תמיד שלן זיעה ולא של ריחא. גם כאן הזיעה תהיה של המאכל שמתבשל עתה, והיא תקבל טעמה מההתזות שהם יבלעו שוב במאפה הנעשה עתה. לכן, ההוראה היא שכאשר התנור אינו מוחזק כנקי יש להחמיר ולאסור את המאכל מחשש שאכן כך היה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל