לתרומות לחץ כאן

חייבים לקידוש מיץ ענבים 100% טבעי?

שמעתי בשם הרב אויערבאך והרב אלישיב שמיץ ענבים שאינו מכיל 100% מיץ (או קרוב לכך) אפי' שרובו מיץ ענבים, אין ברכתו "הגפן" אלא שהכל.
האם נכון הדבר?
אם כן, אלו מיצי ענבים ברכתם הגפן מלבד "תירוש" של"יקבי כרמל (מזרחי)"?

תשובה:

שלום רב

הרב אלישיב אכן כך סובר, אך לא הרב אויערבך. הסיבה לכך, היא משום שלדעת הרב אלישיב מה שאמרו סוחט אדם ענבים מגתו ואומר עליו קידוש היום, הוא רק כאשר המיץ ענבים עדיין יכול להעשות יין, משום כך, לדעתו גם תירוש של כרמל מזרחי לא מועיל, כיון שמוסיפים לו חומרים משמרים המונעים תסיסה אלא רק מיץ ענבים ללא תוספות, כמו של יקבי ירושלים או של בית סבא או בית אבא, או יקבי שטיינברג. אולם מנהג העולם בזה הוא שכל מיץ ענבים שרובו מענבים ברכתו הגפן.

אמת, שבמיץ ענבים שמעורב במים לדעת הרב אלישיב יש בעיה נוספת, ומשום שלדעתו בזמנינו שהמים מגרעים ממעלתו של המיץ ענבים לא שייך כלל דין מזיגת הכוס, ולדעתו גם יין בזמנינו אסור למזוג במים, אולם כאמור אם הרוב יין זה בסדר לדעת רוב רובם של הפוסקים, ויש שהקילו לאשכנזים ביין גם אם רק רבע יין, כמו בזמן חז"ל.

מקורות:

ראה שבות יצחק הל' פסח בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא ידעתי שיקבי ירושלים מייצרים תירוש טהור בכלל . אתם וודאי מתכוונים למיץ ענבים טבעי של "ענבי ירושלים". וישתו ענבים וירוו.

  2. שלום.

    לא הבנתי את תשובתכם כיון שהדברים נראים לא מסודרים וסותרים זה את זה.
    הבנתי שיש שני דינים: חומרים המונעים תסיסה (שלדעת הרב אלישיב מונעים את ברכת הגפן ממיץ הענבים) ומזיגת מיץ הענבים במים (שגם זה מעכב לדעת הרב אלישיב).

    שאלתי היתה אך ורק לגבי הפרט השני, וראיתי בספר "וזאת הברכה" (עמ' 116) שהביא בשם הרב אויערבאך (מנח"ש ד') שגם הוא בעי שלא ימזגו את מיץ הענבים.

    אם כך הדברים, אלו מיצי ענבים כשרים לברכה לדעתו (שהרי לא מצינו שהחמיר כרב אלישיב לענין מונעי התסיסה כפי שאמרתם) ואילו כן מצינו שמצריך שלא נוסיף מים?

  3. אכן יש כאן שני ענינים והם לא סותרים. לדעת הגרש"ז אויערבך בשני האופנים מברכים הגפן וכן עיקר להלכה, אף שלכתחילה עדיף שלא לערב מים. ולדעת הגרי"ש אלישיב בשני האופנים הברכה היא שהכל אכן המנהג שלא כדבריו. מצוי בשוק מיץ ענבים 100% של כרמל מזרחי שהוא בלי מים אבל עם תוספות ולדעת הגרש"ז הוא מהודר ביותר ולדעת הגרי"ש ברכתו שהכל, ויש מיץ ענבים ללא תוספות שלכולי עלמא הוא הגפן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל