לתרומות לחץ כאן

קבלן שהתחייב לרוכש לסדר גינה על הגג

שלום רב

כקבלן התחייבתי ליהודי שאינו שומר תו״מ לבנות דירה ועל הגג להכין לו גינה. יש לציין כי הגג הינו מעל קומת מסחר ואין חשש. כמו כן איני צריך לשתול שום דבר רק לשפוך שקי אדמה ולהכין מערכת השקייה ממוחשבת מתחתיה. האם יש בזה איסור. אם כן מה אעשה להתחייבות?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אכן שאלה קשה, לכאורה עליך להסתדר איתו עם ערבויות מסויימות שיהיה רגוע שתעמוד בהתחייבות שלך לאחר שנת השמיטה. הפוסקים גינה כזו, כאל גינה בקרקע, כך מבואר בדברי הרא"ש. ומשך, אתה יכול לשים מערכת השקייה, וגם לשפוך ערמת עפר בגג, אבל אסור לסדר אותו בצורה מסודרת. אולם אני מבין שאת המערכת ההשקייה, גם אותה לא ניתן לשים (טכנית) ללא סידור העפר מראש לכן העצה היחידה היא להסתדר עם הרוכש.

אגב, תשובה זו קיבלתי מהגאון הרב שאול רייכנברג שליט"א.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה

    חברי העלה רעיון יפה לפרוש יריעת נייר גדולה על פני כל השטח באופן שיבלוט מכל הצדדים כך שלא ייראה כעבודת קרקע במחובר. בתום שנת השביעית נקרע את העודף.
    האם זה מספק מבחינת ההלכה?

  2. הבעיה היא לא הקרקע, שכן ממילא יש בטון, הנייר לא יוסיף כלום. הבעיה היא עצמם העובדה שזה בחוץ יש יניקה מהאויר, לכן יש איסור גם הגינה כזו.

  3. החומר שציינת אינו רלוונטי למקרה שלך, משום ששם מדובר רק על פריסת מערכות השקייה ללא אדמה, הנחת האדמה על הגג אסורה משום תולדה של מלאכת חורש, כמו כן גם במקרה שלהם באופנים שלא מדובר בהשקייה המותרת בשמיטה הם נכנסו לדוחק גדול מאוד כמבואר שם, אבל בלאו הכי זה לא יעזור במקרה שלנו כנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל