לתרומות לחץ כאן

מאכל פרווה שהתבשל בכלי חלבי ותחב לתוכו כף בשרית

שלום הרב!
הכנתי חביתה במחבת חלבית ובטעות השתמשתי בכף בשרית והנחתי את החביתה בצלחת בשרית מה דין הכלים ומה דין החביתה?
בתודה מראש,

תשובה:

שלום רב

ראשית נדון לגבי הכף הבשרית שנתחבה לתוך מחבת חלבית, ובזה הדין כך:

אם בזמן טיגון החביתה, עברו 24 שעות מהזמן שטיגנת במחבת מאכל חלב, וכמו כן עברו 24 שעות מהזמן שהשתמשת בכף על ידי מאכל בשרי רותח, הכל מותר: הכף והמחבת אינם צריכים הכשרה. והמאכל מותר לאוכלו גם עם בשר וגם עם חלב.

ואם לא עברו 24 שעות מהזמן שטוגן במחבת מאכל חלבי, ולא עברו 24 שעות מהזמן שהשתמשת בכף במאכל בשרי רותח, אם אין במאכל כמות של פי 60 מגודל הכף [ובמקרה שלנו ודאי אין פי שישים], אסור לאכול את החביתה, וצריך להכשיר את המחבת והכף על ידי הגעלה. ואם יש בחביתה כמות של פי 60 מהכף: החביבת מותרת באכילה, והמחבת אינה צריכה הכשרה, ובענין הכף, יש אומרים שנכון להכשירה על ידי הגעלה.

ואם בזמן בישול החביתה, לא עברו 24 שעות מזמן בישול המאכל החלבי, אבל עברו 24 שעות מהזמן השימוש בכף במאכל בשרי, מעיקר הדין הכל מותר: [הסיר, הכף, והמאכל].

אמנם נכון להחמיר ולהגעיל את הכף, ובענין אכילת החביתה, אם יש בה כמות של פי 60 מהכף, מנהג הספרדים שבדיעבד אפשר לאוכלה גם עם בשר ממש, ולדעת האשכנזים אסור לאוכלה ממש ביחד עם בשר אבל מותר לאוכלם אחד אחרי שני, וכמו כן אפשר לאוכלם בכלים בשריים, ואם אין בה כמות של פי 60 מהכף המנהג להחמיר שלא לאוכלה רק בכלים חלביים.

ואם עברו 24 שעות מזמן בישול המאכל החלבי, ולא עברו 24 שעות מזמן השימוש בכף, מעיקר הדין הכל מותר [כנ"ל], אמנם אם אין במאכל כמות של פי 60 מהכף נכון להחמיר ולאכול את החביתה בכלים בשרים, ולהגעיל את המחבת.

לגבי הצלחת:

אם היא אינה בת יומה [שלא אכלו ב בשר ב24 שעות האחרונות, הדין כנ"ל שהיא אינה אוסרת את המאכל, ואם היא בת יומה, שוב הדין כנ"ל לגבי הכף.

בכל מקרה של ספק האם הכלים בני יומם הכלל הוא שסתם כלים אינם בני יומם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם הבצל טוגן בתחילה לבדו ונעשה חלבי, ואחר כך תחבו לתוכו כלי בשרי, יש להכשיר. אא"כ כשתחבו כבר הבצל לא היה חריף כל כך מחמת הטיגון, והכף לא היתה בת יומה.

  2. במקרה הפוך למשל, בה המחבת בשרית והכפית חלבית.
    ויש סבירות גבוהה שהשתמשו בכפית החלבית לערבוב נס קפה בתוך 24 שעות, היא נחשבת בת יומה?
    כלומר האם הכפית החלבית בולעת חלב ונחשבת בת יומה על אף שהכוס נס קפה היא כלי שני (הכניסו מים לתוך הכוס ואז השתמשו בכפית)?
    תודה!

  3. הפוסקים נחלקו אם כלי שני מבליע ומפליט או ולמעשה אין להקל אלא במקום הפסד, אבל סבירות לא מספיק, בכל מקרה של ספק יש לנו כלל שסתם כלים אינם בני יומם, וכיון שיש כמה כפיות ולא בכולן השתמשו דינה כאינה בת יומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל