לתרומות לחץ כאן

כשרות במטבח שאינו כשר

שלום
אני בעל תשובה כרגע אני גר עם המשפחה בזמן הקרוב והמטבח בבתינו לא כשר
ברצוני להכשיר אותו כדי שנאכל כולנו בהיתר יש מעט בעיות משום שבני הבית יסכימו לשתף פעולה אך יש בעיה עם רכישת כלים חדשים
ברצוני לשאול
אם יש אפשרות להכשיר צלחות וכלי הגשה מחרס שרוב ככל שימושם היה בעירוי חלב ובשר לסרוגין ? ( לפעמים היה חימום בכלים אלה במיקרוגל)
אם לא אז יש אפשרות להכשיר את כל המטבח פרט לכלי החרס ואז אני יקנה לעצמי סט מיוחד לחלב ובשר
במצב כזה מה צריכה להיות ההתנהלות עם כלים הישנים הטרפים מותר לאכול איתם אוכל חם בסכום מבלי שהסכום יעשה טרף ?
מה לעשות עם שטיפה בכיור כלים כשרים וטרפים יחדיו יש בעיה בהדחה במים קרים?
יש מצבים שאסור אבל בדיעבד זה כשר אנני מחפש חומרות אלא הלכה למעשה מעיקר הדין כדי שנוכל להגיע לשלום יחד (אנחנו ספרדים שיטת פסיקה לפי מרן)
תודה רבה !

תשובה:

שלום רב

ראשית ברכותינו להצלחה מרובה בדרכך החדשה! אתה עושה דרך לא פשוטה ושכרך הרבה מאוד בעז"ה.

א. כמובן כדי לשמור על מטבח כשר צריך הסכמה ורצון משותף של כל הנוגעים בדבר, אחרת זה פשוט לא יחזיק מעמד…כמו כן, הכשרת מטבח יש בה פרטים מרובים מאוד, כדאי להזמין הביתה אדם שמנוסה בענין שיעשה זאת כהלכה. ניתן לפנות בענין לאירגון לב לאחים או לאירגון ערכים, הם מתמצאים בענין ויש להם אנשים מתאימים.

ב. צלחות חרסינה הן בחזקת טרף ממש, שכן לאורך זמן ודאי היה מונח עליהן דבר גוש רותח שדינו להרבה פוסקים ככלי ראשון, וחימום במיקרוגל טרף הוא ודאי אוסר אותם. אם מדובר בסט יקר יש שהקילו בשעת הדחק לסמוך על הגעלה שלוש פעמים, כך הורה בעל האגרות משה, אבל אם לא מדובר בהוצאה יקרה במיוחד לא הייתי סומך על זה. אגב, אנחנו בביתנו כמעט ולא משתמשים בכלים רב פעמיים, חבל על הזמן של השטיפה וכו', הכי פשוט מבחינתך לרכוש צלחות וסכו"ם חד פעמיים, זה פרקטי ונוח והיום זה עולה ממש פרוטות.

ג. גם אם מישהו משתמש בכלי חרס אלו עם סכו"ם כשר, הדין כך: אם הצלחת חוממה עם האוכל במיקרוגל, זה עשוי להיות בעיה כיון שדינה ככלי ראשון והמגע בה דרך האוכל עשוי לאסור, אבל אם רק עירו לתוכה מאכל כשר, נראה שאין חשש. בפרט, שלפי מה שאני מבין מכאן ואילך מקפידים על כשרות ולא משתמשים באותה צלחת לחלב ולבשר כאחד, ונמצא שהבליעות שבכלי הן אינן בני יומן ואז בודאי אין לאסור בדיעבד.

ד. במים קרים אין בעיה בהדחה המשותפת אלא שלכתחילה יש להמנע כדי שחלילה לא ידבק משהו שאינו כשר בכלי ולא ישטף באופן מושלם.

ה. בכל מקרה של ספק שיש לך נשמח לעזור, קשה לענות באופן פרטני את כל הקולות שיש בהל' בשר בחלב…

בהצלחה בכל!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מודה לכם על המכנה המהיר ! תוכלו להפנות אותי להיתר של הגעלה שלוש פעמים לכלי חרס שמעתי שגם בעל העיטור פסק כך
    יש מקום להיקל ולפעול לפי היתר זה ?
    אני שוב מודה לכם עזרתם לי מאוד

  2. כ"כ בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' מו, שכיון שמדובר בהפסד גדול ובדרך כלל השימוש הוא ככלי שני ובדבר גוש שהוא רק חומרא, יש להקל באופן הנ"ל, ועל פי דעת העיטור שהכשר זה מועיל להם. באופן רגיל לא כדאי לסמוך על כך. העיטור הוא שיטה דחויה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל