לתרומות לחץ כאן

סיר בשרי שנוגע במחבת חלבית על האש / שים שלום במנחה בשבת ביחיד

שלום וברכה,
א. היום בהכנות לשבת קרה שהיה על הגז סיר מרק בשרי והכנתי ביצה במחבת חלבי ליד הסיר ותוך כדי המחבת הוסט לרגע קטן ונגע בסיר שהיה עליו טיפות שמן שניטפו עליו מטיגון שהיה לפני זה (בשרי)
ב. אני מתפלל בנוסח אשכנז ובמנחה וערבית אני נוהג לומר במקום שים שלום שלום רב, כמובן חוץ ממנחה בשבת ותעניות שכיון שיש ס"ת אומרים שים שלום, ותהיתי מה הדין כשבמנחה של שבת או תענית אני מתפלל ביחידות, האם גם אז אני אומר שים שלום או שכיון שאין לי ס"ת אני חוזר למנהג הרגיל שאומרים שלום רב.
תודה רבה ושבת שלום

תשובה:

שלום רב

א. נראה, שכיון שמדובר במעט שומן שהיה מטיגון קודם והסיר עומד על האש, השמן יבש כבר ואין דינו כלח אלא כיבש, אלא שמ"מ הוא נחשב כבשרי ממש, ולכן יש להקל לגבי המאכל שבתוך הסיר אבל את הכלים עצמם, אם שניהם בני יומם [כלומר גם המחבת השתמשו בה בחלב בתוך 24 שעות], יש להגעיל את שניהם, ואם המחבת אינה בת יומה, הסיר כשר והמחבת טעונה הגעלה.

ב. מסתבר שכרגע זה כבר נעשה חלק מנוסח התפילה וגם המתפלל ביחיד אומר שים שלום.

מקורות:

בחחות דעת סי' צב ביאורים ס"ק כ הקל במגע בין קדרות אף שהן לחות מעט מבחוץ כל שאין הרוטב מרובה, אולם היד יהודה פי' הארוך ס"ק כו חולק ואוסר, וראה שו"ת מהרש"ם ח"א סי' רטז שהקל לגבי האוכל לסמוך על החוות דעת והחמיר רק לגבי הכלים. אך נראה שבמקרה שלנו הכל יודו שאין דינו כלח מהטעם האמור וראה בדומה לכך בס' מעדני מלכים סי' קח. אלא שעדיין יש להחמיר כדין ממשות בשר יבש, והדין כאמור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל