לתרומות לחץ כאן

הדלקת נר חנוכה לילדים שלא נמצאים בבית בעת ההדלקה

שלום,

אנחנו מדליקים נרות חנוכה כמנהג אשכנז, לכל אחד מבני הבית הגברים.

יש לי 2 ילדים, שנוסעים לפני הדלקת נרות לסבא וסבתא, ויחזרו הביתה בלילה, לאחר זמן הדלקת נרות.

אני אדליק בבית בזמן, וגם הסבא אמור להדליק בביתו פחות או יותר בזמן, ולכל המאוחר בסביבות השעה 18:00.

2 הבנים הינם אחד בן 11, ואחד בן 16.5, הלומד בישיבה קטנה, וישן שם בלילות באמצע השבוע, אולם חוזר מדי יום הביתה לארוחת צהריים.

כיצד יש לנהוג בנוגע ל-2 הבנים? האם יסמכו על ההדלקה שלי בבית, או על ההדלקה של הסבא בביתו, או שידליקו בעצמם בביתנו, לאחר שיחזרו הביתה מאוחר יותר בלילה?

תודה, יישר כח וחנוכה שמח.

תשובה:

שלום רב

נראה שהטוב ביותר שאתה תדליק בבית בשליחותם גם את החנוכיות שלהם בזמן, ואת הברכות ישמעו אצל הסבא, וכך יקיימו גם דין מהדרין מן המהדרין, שכן שלוחו של אדם כמותו. לא הייתי סומך על הדלקה בבית הסבא גם לגבי הבן הגדול, כיון שעתה בימי החופשה הוא קובע את מקומו בבית ואינו דר כלל אצל הסבא.

חנוכה שמח

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. מדוע לא? אגב, ברמב"ם שהוא מקור דינו של הרמ"א כותב שבעל הבית מדליק נרות כמנין אנשי הבית, כלומר הוא הבין שאף לכתחילה כך יש לעשות! יש שאף למדו ממנו לחומרא שבעל הבית מדליק גם כנגד תינוקות וכו', והדברים ידועים. אכן לפי רעק"א שהרעיון של דין המהדרין הוא שכל אחד יקיים את המצוה בעצמו יש לדון אם אתה צודק.

  2. הבנת הרמ"א שכל אחד מדליק לבד וכן המנהג השאלה אם אנחנו מוסיפים על ההבנה הפשוטה ברמב"ם שבעל הבית מדליק לפי מספר בני בית אלאכל אחד מדליק לבד אבל מקיימים בזה גם הרמב"ם או שאנחנו בכלל חולקים על הרמב"ם אלא שיש הידור שכל אחד מדליק נפ"מ בנידון דידן
    אולי ניתן להביא ראיה שהדלקת קטן לא מוציא חיוב של גדול ואולי גם לא את ההידור והמנהג שקטן מדליק לבד וגם שלא מדליקים לתינוקים כמו שהבאתם אבל יש לדחות הביאור הלכה סוף תרע"ה בשם המאירי שצריכים רק לפי מנין הגדולים
    אולי מזה שלא מדליקים בשביל האשה אולי לא שייך על זה אשתו כגופו
    אבלנראה מזה שלא מדליקים בשביל הבנות הגדולות יש ראיה שבכלללא סוברים כהבנת הפשוטה ברמב"ם

  3. מה שאתה נוקט כפשטות הרמב"ם לךא ברור לי שפוט כל כך. עכ"פ מה שפלפלת בחכמה בדעת הרמ"א דנתי בעצמי על פי רעק"א, לגבי קטן אם מוציא גדול יש שתי דעות בשו"ע ומ"מ זה קשור לנושא של איש וביתו לא הבנתי איך זה מתקשר לנושא שלנו, ובס"ה ציינת דברים יפים. יישר כח.

  4. התכוונתי כך יש את פשטות הרמב"ם שבעל הבית מדליק לפי מספר בני הבית והכוונה בזה שבעל הבית עצמו יש הידור להדליק בשביל עצמו כמספר אנשי בית (יותר מזה משמע שכל יום הוא מוסיף סך הכל רק נר אחד) א"כ בנדון שאחד הבנים לא נמצא פשוט שבעל הבית מדליק בשבילו כמו שכתבתם . יש את הבנת הרמ"א שכל אחד מאנשי הבית מדליק לבד וזה ההידור יש תוספת ברע"א שההידור הוא שכל אחד יצא רק אם ההדלקה של עצמו ולפי"ז יש לדון אם אחד לא נמצא אם ניתן לקיים על ידי שליחות
    המנהג הוא כמו הרמ"א ורעק"א
    לכן צריכים לדעת הרמ"א ורעק"א הם תוספת על הפשטות ברמב"ם ועל ידי שכל אחד מדליק מקיימים גם את הרמב"ם ולכן בא"א לקיים את רעק"א מקיימים לכל הפחות את הרמב"ם או שבכלל אין נמנהג כמו פשטות הרמב"ם אלא כמו הרעק"א שכל אחד יוצא לבד וזה ההידור
    לכן יש ראיה מזה שהבנות לא מדליקים למה בעל הבית לא מדליק לפי מספר בנות שיש לו אלא מוכח שאנחנו סוברים לגמרי כרעק"א שההידור שכל אחד מדליק לעצמו ועל בנות מאיזה סיבה לא מדליקות בעצמם
    אבל כנראה שאתם מבינים את פשטות הרמב"ם שלכתחילה בעל הבית מדליק את נוספים לא להידור עצמי אלא שהוא מדליק לכל אחד את הנרות שלו ממילא אם הבנות הם טפילות לבעל הבית לא שייך הידור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל