לתרומות לחץ כאן

מעבר דרך חדר מדרגות של בניין לצורך קיצור דרך

שאלה:

אני עובר כמעט כל ערב דרך חדר מדרגות של בניין שאיני אחד מדייריו, ובכך מקצר את הדרך לרחוב מקביל, בשעות הערב אני מפעיל את החשמל, האם עלי להשתתף בהוצאות החשמל.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

בעצם יש בעיה הלכתית עם המעבר עצמו, משום שאסור לעבור בחדר מדרגות אלא אם כן אחד מהדיירים צריך אותך או אתה צריך אותו.

לכתחילה, עדיף לדבר עם נציגות וועד הבית ולבקש ממנו רשות לעבור חינם או תמורת תשלום (תלוי בהחלטתו). עד שתיצור קשר איתו הנך יכול לשים כל פעם שאתה עובד שקל בתיבת הדואר של וועד הבית (אם הוא נעול) וכך יהיה מותר לך לעבור גם ללא רשות מפורשת.

מקורות:

לעניין שימוש בחדר מדרגות עיין בר"ן נדרים דף מו ע"א בסוף המשנה לעניין אם שותף אחד יכול לתת רשות לאחרים לעבור ללא רשות שאר השותפים. מסתבר, שכשם שההסדר בין השותפים הוא על דעת כן, שהרשות נתונה רק למי שהשותף צריך אותו או הוא צריך את השותף, גם הרשות הנתונה לאורחים להיכנס לבניין היא על דעת כן.

אם הנכנס משלם סכום העולה בוודאות יותר מהוצאות הניקיון, החשמל וההפרעה שיש במעבר, הרי זה מותר. עיין שו"ע חו"מ סי' שנט סעיף ב ובקצות שם.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. האם לא משמע מהסמ"ע קנד סק"ז שכתב שעל הילוך לא מקפידים בפרט אם מתכוון שאינו עובר על יד דירות, וכך שמעתי בשם הגריש"א זצ"ל שמותר לעבור בחדר מדרגות כשאינו מזיק מלכלך או משתמש בחשמל, ועוד כתבתי במשפט צדק נזקי שכנים בהלכה במהדורה שניה תשע"ה סימן כה שדעת הגר"נ נוסבוים שליט"א שחדר מדרגות כיום אינו כחצר, ואם גם אין בכך פגיעה בפרטיות, יתכן שיש בכך משום כופין על מידת סדום שכל עוד לא מיחו לכל הדעות מותר לגור אפילו בביתו שאינו עומד להשכרה עיין בשוע שסג ו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל