לתרומות לחץ כאן

תורם לצדקה בהוראת קבע האם רשאי לבטלה?

שלום רב.

1.האם מותר לבטל הוראת קבע לעמותה האוספת צדקה ללא הודעה מראש ?
2. אם כן , האם צריך להחזיר להם מתנה שקבלתי מהם ?
3. האם צריך לעשות התרת נדרים (או במקרה של צדקה זה לא מועיל)

תודה ןכל טוב

תשובה:

שלום רב

1. בכל מקרה אין טעם לבטל בלי להודיע לעמותה כיון שהם ינזקו על ידי כך, ומדוע לעשות להם זאת?

2. אם כבר נתת פרק זמן משמעותי אין צורך להחזיר את המתנה שכן היא ודאי ניתנה על דעת כן שאנשים נותנים ומפסיקים, אבל אם אתה מעוניין לבטל לפני שההוראה נגבתה נראה שצריך להחזיר את המתנה.

3. שאלה זו מתחלקת לשתים: א. החתימה על הוראת קבע לכמה זמן היא מחייבת? ובזה אם ההוראה מוגבלת במספר גביות אין מקום לשאלה, אך הנידון הוא כאשר היא אינה מוגבלת. ב. באופן שהיא עדיין מחייבת האם ניתן לבטלה על ידי התרת נדרים.

א. ובכן, לכאורה הוראה שאינה מוגבלת בזמן מחייבת כל עוד העמותה זקוקה לתרומות, כך נראה בדברי הרמ"א בחו"מ בסי' ס סעי' ג לגבי המתחייב לזון את חברו ולא פירש לכמה זמן. ואף שהביא שנחלקו בכך הדעות ומשום שהמוציא מחברו עליו הראיה, כאן שהמדובר הוא לגבי חיובו האישי של התחייב כלפי שמיא נראה שאין מקום לטענה זו והכל מודים שחיובו קיים לעולם.  וכ"כ בס' צדקה ומשפט פ"ד הערה לה. אף שהיה מקום לחלוק ולומר שהוראת קבע אינה נחשבת כהתחייבות כלל כיון שמעצם מהותה היא ניתנת לביטול בכל רגע, אולם כך הורה בס' הנ"ל.

ב. מועילה לכך התרת נדרים, אלא שלכתחילה אם אין צורך מיוחד לא ראוי להשאל על נדר כזה. כך כתב הרמב"ם נדרים פ"ד הל' ז. על הנדון הרחב הנובע מכך לגבי אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט בנדרי צדקה ובשיטות האחרונים בזה ראה קצות החושן סי' רצ ס"ק ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא מובן אין שום לשון נדר בטופס הוראת קבע וגם אם כן הוא רק חותם נשאר רק מסירת הטופס לגבאי צדקה אם הוא מסר את זה לידו אבל כיון שאין שום התחייבות בנוסח ואדרבה יש אפשרות ביטול המסירה לא מחייב רק אולי יש לדון מצד נדר במחשבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל