לתרומות לחץ כאן

תלישת עור השפתיים בשבת

בס״ד , שלום לרב, ידוע הנושא של תלישת העור סימן שמ, אולם ישנם מצבים שאין יכולת שליטה לאדם הסובל, ואוטומטי אדם בעזרת שיניו לאט לאט משחק באותו העור ומסייע לו להתלש, אחרי שדברתי עם רבים זה נראה כמאובחן ב״חולי נפשי״ לע״ד, אם לתת דוגמא זה כמו שיש לך לכלוך על המשקפיים שמפריע בראייה ואומרים לך תחייה כך בצער כל השבת ( ודאי שבדוגמא הנל מותר לנקות , הדוגמא באה רק להמחיש את הצורך בדבר לסובלים מעור מתקלף), וחשבתי , האם אין על מי לסמוך בדין הנל, הרי נניח והוא לוקח מגבת ומנגב את פיו מה״רוק״ והרי זה בדין פסיק רישיה דניחה ליה, אבל עיין חזון עובדיה ג דף תנז שדן בשינוי ומביא את החיי אדם וכן האגלי טל שאף ע״פ שהתוצאה זהה לתוצאה ״הדלקת אור במרפק או ביד״עדיין נחשב הדבר כשינוי ההוי איסור דרבנן, והרי לא גזרו חזל במקום חולי ונראה להתיר לתלוש בשינוי ע״י מגבת ועוד הרי זה ספק פסיק רישיה לעשות ע״י מגבת ולדעת הטז שרי, ועוד אם תאמר לדון זאת כמלאכה שאינה צריכה לגופה והרי שו״ע מפורש מחייב לפי דעת רמבן שזה לייפות והרי כן צריך לגופה , הרי פה אין זה לצורך יפוי הגוף ״כגון תולש שערה בכלי שחייב״ אלא לצורך צער רפואי פסיכולוגי״ ונראה שיש על מי לסמוך האם הרב מסכים ? ונראה לע״ד שאין מנוס לאותם הסובלים מהבעיה ומוכרח למצוא קולא בדבר שאם לא הרי הם עוברים על איסור מתוך מצוקה נפשית שלא מאובחנת אצל רופאים אבל הרי היא כן… ועוד חשבתי להוסיף שזה העור המתקלף הוא לכאורה מיועד לפול ואין פה מעשה ״מלאכה״ אלא תפוס התנהגות יום יומי …. אשמח לתשובתך

תשובה:

שלום רב

בביאור הלכה סי' שמ סעי' ב ד"ה יבלת נראה שכיון שרגילים לחתוך קצוות אלו ביד או בשיניים נחשב הדבר כעשייה כדרך, והואיל ואיננו יודעים למה היתה כוונת הגמרא באומרה שאם פירשו רובן יש להתיר, למעשה הדבר אסור, ומכל מקוםנראה בדבריו שפ שגם בשינוי אסור כך שאינני רואה דרך להתיר גם במגבת. מה שציינת כחולי נפשי הגורם לעשות זאת לא ידוע לי, אבל בעיני הדרך הראויה לטיפול במחלה היא לפעול בדרכים הרגילות של טיפול באובססיות ולא באופן של התרת איסורים. גם טכנית אינני יודע אם ניתן לעשות זאת על ידי מגבת…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס״ד, אכן כפי שכתבת ששינוי ביבלת לא מוגדר שינוי , אולם זאת מחלוקת הפוסקים וכפי שציינתי חכם עובדיה צז״ל כתב שם חזון עובדיה ג דף תנז, שכל שינוי ונניח שמנגב בשרוולי הבגד הקרוב למרפק והרי זה שינוי , ויש בדוגמא הזאת ראייה שזה שינוי , והופך לאיסור דרבנן , ואז יסיר את העור המתקלף במקום חולי ולא גזרו , אני יודע שזה עניין גדול ולהתיר חידוש צריך כח , אשמח אם הנושא אם הראיות שהבאתי יעוין או יועבר לפוסק דור, שוב תודה

  2. ציינתי שבמשנה ברורה נראה שגם בשינוי יש לאסור. מכל מקום אין לנו דרך כרגע להציע את דבריך לגדולי הדור, אני מציע שתפנה במכתב לאחד הרבנים הגדולים ונשמח שתעדכן אותנו על כל התפתחות לתועלת הכלל. חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל