לתרומות לחץ כאן

המתפלל מנחה לאחר פלג המנחה אם רשאי להתפלל לאחר מכן ערבית קודם הלילה כדי להתפלל במנין

כידוע אי אפשר להתפלל מנחה אחר הפלג ומיד אח״כ מעריב. והנה, כעת באירופא הלילה בשעה מאוחרת, ומצוי שבביהכנ״ס מתפללים מנחה לפני הפלג, ומעריב מיד אחרי הפלג. קורה הרבה שאנשים מאחרים ומגיעים אחרי הפלג. האם עדיף להתפלל מנחה ביחידות אחרי הפלג ולמהר לתפוס מעריב עם הציבור מיד, או שיתפלל מנחה עם השמונה עשרה של הקהל שמתפללים מעריב. באופן שידוע שלא יתפלל מעריב בציבור בצאת הכוכבים.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

במקרה כזה ודאי עדיף להתפלל מנחה עם השמונה עשרה של הציבור בערבית ולהתפלל ערבית ביחידות, שכן בלאו הכי לא יוכל להתפלל את שתי התפילות במנין, ואף שהמתפלל מנחה יחד עם ציבור שמתפלל ערבית לא נחשב לו הדבר כתפילה בציבור ממש, מכל מקום נחשב הדבר כתפילה בזמן שהציבור מתפללים שאף היא מעלה גדולה. ולהלכה, גם הוא מפסיד על ידי כך תפילה בציבור לגמרי, כגון שהתפלל מנחה במנין לאחר פלג ועתה יש לו לערבית מנין רק לפני פלג, עדיף שלא יתפלל עמהם אלא יתפלל ערבית ביחידות. אמנם, מנהג הספרדים בארץ ישראל שלא להקפיד על כך, ומתפללים מנחה וערבית שניהם לאחר פלג המנחה וקודם הלילה.

מקורות:

ראה שו"ת אגרות משה ח"ב סי' ס. על כך שהמתפלל מנחה עם ציבור המתפללים ערבית לא נחשב לו הדבר כמנין ממש, ראה מגן אברהם סי' רלו ס"ק ג ומשנה ברורה שם ס"ק יא, וע"ע משנה ברורה סי' צ ס"ק ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל