לתרומות לחץ כאן

אמצעי מניעה למי שיש לה רגישות הורמנלית

בס"ד

שלום רב.
אני ובן זוגי עתידים להתחתן בקרוב ב"ה. איננו חרדים ואף לא מתלבשים כמו דתיים, אך מתחזקים מאוד. מאוד חשוב לנו לשמור על הלכות טהרת המשפחה.
שאלתי אתכם לא מזמן מדוע אסור השימוש בקונדום והבנתי. אך העניין הוא כזה:
השימוש באמצעי מניעה: גלולות והתקן תוך רחמי אסורים לי מבחינה רפואית. רופא ההורמונים שלי (שהוא גם חרדי במקרה) אמר לי בפירוש שאסור לי בגלל הרגישות ההורמונלית שיש לי.
העניין הוא שזה מותיר אותי עם אמצעי מניעה פחות יעילים. (איזשהו ספוג עם קרם לא הורמונלי ושיטה טבעית של ספירת ימים…)
השאלה שלי היא האם מותר לי במקרה כזה שהזרע יהיה מחוץ לגוף שלי? כאמצעי מניעה?
הבנתי שעל פי ההלכה הזרע חייב להיות בתוך הגוף של האישה. אבל במקרה הזה- האם צריך להחמיר? הרי ממילא- אמצעי מניעה כלשהו- הוא עדיין אמצעי מניעה: שמטרתו לא להכנס להריון בשלב הנוכחי. ולי הרי אסור מבחינה רפואית לקחת את האמצעי מניעה היעילים בהחלט. אז האם מותר שהזרע יהיה מחוץ לגוף? כי מה זה משנה?

אשמח מכם לכל מידע שיכול לעזור לי מבחינת האופציות שעומדות לרשותי. לא נעים לי לדבר על זה יותר מידי עם רופא ההורמונים כיוון שהוא מכיר אותי. ורופא הנשים (רופא אחר) שלי איננו דתי.

תודה רבה לכם!!!!

תשובה:

שלום רב,

אני מלא הערכה על הנחישות שלכם לעשות הכל אך ורק במסגרת ההלכה!

הפניתי את שאלתך לד"ר דניאל רוזנק, וזוהי תשובתו:

ההרגשה שלי היא שהקביעה שלה שאסור לה הורמונים או התקן תוך רחמי איננה מבוססת.

לא מכיר דבר כזה "רגישות הורמונלית". למה היא מתכוונת?

יש היום אמצעים הורמונים נהדרים, במינון נמוך ביותר, לרוב חסרות כל תופעות לוואי, כגון חישוק אותו האשה מכניסה לנרתיק פעם בחודש ונקרא "נוברינג". הוא משחרר הורמונים בכמות מזערית דרך רירית הנרתיק יש למחזור הדם ביעילות רבה ביותר וללא תופעות לוואי. יש להחדיר את החישוק ביום השלישי של הוסת, להשאיר אותו שם שלושה שבועות, לאחר מכן לזרוק לפח, הפסקה של שבוע ושוב חישוק חדש לשלושה שבועות ושבוע הפסקה וחוזר חלילה. ניתן להוציאו בזמן מקווה ואז שוב להחדירו מחדש.

נשים רבות מרוצות מאוד מהאמצעי הזה.

אנא ברר איתה מה זה "רגישות הורמונלית". נראה לי שמה שהיא אומרת לא מבוסס.

אם יהיו לך שאלות נוספות את מוזמנת לפנות אליו, בודאי הוא יוכל לסייע לך.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד

    כבודו,
    תודה רבה על התשובה וההפנייה לרופא. אני אוכל ליצור איתו קשר או עם כל רופא אחר.
    השאלה היא האם כן מותר שהזרע יהיה מחוץ לגוף. כי אני באמת לא מבינה מה העניין אם במילא אשתמש באמצעי מניעה.
    ובאשר לעניינים ההומונליים:
    תת פעילות שניונית של בלוטת התריס וחוסר איזון בפרוגסטרון מול האסטרוגן. הפרוגסטרון נמוך. במשך תקופה ארוכה לקחתי תוסף של "בטטת בר" שזהו פרוגסטרון "מהטבע". על מנת שאקבל מחזור באופן סדיר. זה עניין תורשתי. גם הווסת של אימי נפסקה בגיל יחסית צעיר.
    כל דבר שהוא קצת "אסטרוגני" משפיע עליי לרעה. כל אותם אמצעי מניעה הורמונליים מכילים אסטרוגן אפילו במינון מאוד נמוך. לא אוכל לסבול את זה בשום צורה.
    אני לא רוצה להכניס הורמונים לגוף. ובאמת שלא נתתי את דעתי לרופא- הוא מכיר טוב את ההיסטוריה ויודע שאני לא יכולה לקחת את הדברים האלו.
    שוב המון תודה.

  2. אנסה להסביר מעט, מה שאת מציעה, מוגדר בהלכה "דש בפנים וזורה בחוץ" מעשה זה הוא מעשה ער בנו של יהודה, שעשו זאת כדי שלא תהרה תמר אשתו. מעשה זה מגונה מאד. והוא גם נחשב להוצאת זרע לבטלה. הצאת זרע לבטלה אין פירושו זרע שלא הולך לעיבור. כי אכן כפי שאת שואלת הרי כשאת לוקחת אמצעי מניעה, הזרע ממילא אינו הולך לעיבור.
    האמת היא שאת יכולה לשאול גם על יחסי אישות עם זקנה, מדוע אין זה הוצאת זרע לבטלה. והתשובה לכך היא פשוטה, כי כל עוד זה מוגדר כ"מעשה ביאה" – "דרך ביאה" אין זה נחשב להוצאת זרע לבטלה. ברגע שזה לא דרך ביאה, כמו קונדום, או "דש בפנים וזורה בחוץ" זה איסור גמור דל הוצאת זרע לבטלה.
    בנוסף, את צריכה להבין, כי דרך זה אינו יכול למנוע היריון כמו האמצעים האחרים. – פשוט לא תמיד את עובד..
    אני רק יכול להציע שוב, אם את רוצה את יכולה לפנות לד"ר דניאל רוזנק (02-5003960) הוא רופא נשים כבר שנים רבות, מומחה גדול בתחום, אין לי ספק שהוא יוכל להעשיר את ידיעותייך בנושא – גם באופן אישי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל