שלום לרבנים רציתי לדעת מה הסברא שאחרי שחרית בראש חודש אי אפשר לחזור להניח תפילין והאם משנה עם זה של רבנו תם או רשי? תודה מראש
תשובה:
שלום רב
אינני יודע מנין למדת שאסור להניח תפילין במשך היום בראש חודש, רק בתפילת מוסף אין מניחין תפילין משום קדושת כתר, אולם אחרי התפילה ניתן להניח של רש"י ושל רבינו תם, מצות תפילין מעיקר הדין נוהגת כל היום, בזמנינו נמנעים מכך משום שלא יודעים להשמר היטב מקלות ראש וגוף נקי, אולם היודע בעצמו שהוא ראוי לכך, יכול לשבת כל היום מעוטר בטלית ותפילין, גם בראש חודש, לבד מבתפילת מוסף. וע"ע משנה ברורה סו"ס כה.
הבן אש חי כותב בשנה שניה ויקרא אות יח מקור שלא יחזור ללמוד עם התפילין
מחילה, אך לאחר מוסף של ר"ח אין להניח תפילין לא של רש"י ולא של ר"ת, כיוון שאין נותנים "כתר" דתפילין על "כתר" דמוסף (ואין בזה חילוק בין המתפלל ביחידות למתפלל בציבור). אמנם המנ"ב כותב שאינו אלא מנהג, אך לכתחילה פשוט שאין להניח תפילין לאחר מוסף.
ראה פסקי תשובות סי' כה אות כז בשם האות חיים ושלום לבעל מנחת אלעזר שאמנם לכתחילה יש להשתדל שיהיה לפני מוסף אבל אם הזמן דחוק יניח אח"כ ולא יאחר מוסף בציבור.
המניח תפילין של רבינו תם בראש חודש, יניחן קודם קריאת התורה, ואפשר להניחן בעת שאומרים בריך שמיה עם פתיחת ההיכל. ויקרא עמהן ב' פרשיות של קריאת שמע. ואותם הנוהגים בכל יום להניח תפילין של רבינו תם אחר התפלה וללמוד עמהם, בראש חודש אין נכון לכתחלה להניחן אחר תפלת מוסף. אולם השליח צבור שאינו יכול לשהות בהנחת תפילין של רבינו תם, מפני טורח צבור, יכול להניחן אחר תפלת מוסף. וכן מי שהוא כבד פה, ואם יניח תפילין של רבינו תם לפני מוסף, יפסיד תפלה בצבור, רשאי להניחן בראש חודש לאחר תפלת מוסף. ויש מי שכתב שאין ראוי להניח תפילין של רבינו תם קודם שחרית. אולם במקום צורך אין בכך מניעה, ורשאים להניח תפילין דרבינו תם קודם שחרית. [ילקו"י שם סי' לד הע' ט'. במהדורא האחרונה עמ' תרה. שאר"י א עמ' תמד].
אז מותר להניח תפילין בברכה לאחר תפילת מוסף כדי להשלים איתם קטעים מהתפילה ולקרוא איתם ק״ש?
מותר.
ובא לציון מותר להגיד אחרי התפילה?
כדאי לומר לפי הסדר כיון שזה מכוון כנגד ארבעה עולמות אצילות בריאה יצירה עשייה. לא חייבים לומר בקצב של כולם.
לפי הרשש ובאח וכף החיים לא מניחים אחר מוסף אלא במנחה , ולפי החידא כן מניחים
השאר תגובה