לתרומות לחץ כאן

סדרי התפילה במוצאי שבת בנורבגיה

בס"ד
שלום רב
אנו נוסעים השבוע לנורבגיה. שתי שבתות נהיה בנורבגיה.
לגבי כניסת השבת אני מבין שניתן להכניס את השבת יותר מוקדם מהזמן הרשום ואז לומר "שמע" בזמן הנקוב. מה הדין אם לא נשארתי ער עד לשעה היעודה?
זמן יציאת השבת הוא הרבה מעבר לשעה חצות הלילה (בסביבות השעה שתיים לפנות בוקר).
מה ההלכה בגין תפילת ערבית במוצאי שבת (בהנחה שהלכתי לישון לפני מועד יציאת השבת). מה הדין לגבי "אתה חוננתנו"?. לגבי הבדלה אני יודע שאין בעיה לעשות ביום ראשון בבוקר. השאלה הינה לגבי תפילת ערבית.
בהקשר לזה מה הדין לגבי תפילות ערבית בכל ימות השבוע כאשר מועדי התפילה הם הרבה אחרי חצות הלילה.
בתודה

תשובה:

שלום רב

ראשית המינוח מוצאי שבת הוא אחר חצות הלילה אינו נכון מבחינה הלכתית, שכן הלילה מתחיל רק כשהשמש שוקעת או בצאת הכוכבים ואם זה אצלכם בשתים לפנות בוקר זהו תחילת הלילה ולא אמצעו…

ולעצם הענין, תפילת ערבית ניתן לומר מפלג המנחה, כלומר שעה ורבע זמנית לפני הלילה. חישוב הזמן הוא כך: מחשבים כמה שעות יש מזמן הנץ החמה ועד שקיעתה, ואותו הזמן מחולק ל12 חלקים שוים שכל אחד מהם נחשב שעה זמנית. אולם, כפי שציינת בשאלתך חישוב זה מועיל רק לגבי התפילה עצמה, קריאת שמע יש לקרוא לאחר צאת הכוכבים, ולא ניתן ללכת לישון בלי לדאוג לכך שתתעורר בזמן הראוי לקיום מצוה זו. בהתקרב הזמן הראוי למצוה כלל אסור ללכת לישון, שמא תשכח ולא תקרא. ניתן להתפלל תפילת ערבים גם במוצאי שבת מפלג המנחה וכפי שנהג רב כמובא בברכות. באופן כזה אומר אתה חוננתנו בתפילה אף שהוא עדיין שבת. כך כתב הפרי מגדים בסי' תצד במשב"ז.

נסיעה טובה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל