לתרומות לחץ כאן

לא משיגים את אחד מהיורשים, מדור אלמנה

שלום רב
אבי זיכרונו לברכה הלך לעולמו ולא השאיר צוואה. אימי גרה רחוק מהבנות וכבר אישה זקנה. אנחנו רוצים שהיא תמכור את הבית ותקנה דירה ליד הבנות שיוכלו לטפל בה. אנחנו שלושה אחים שחתמנו ויתור ואח אחד לא מופיע וגם לא מצליחים למצוא אותו וגם ילדיו לא מצליחים ליצור איתו קשר. השאלה שלי היא כיצד אימי תצליח להעביר את הבית על שמה כדי שהיא תוכל למכור אותו ולקנות בית ליד הבנות אם אח אחד לא נמצא וגם לא ניתן להשיג אותו.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

מצד הלכה אין אפשרות למכור את הדירה/הבית כל עוד שלא משיגים את האח. האפשרות היחידה היא להשכיר את הדירה ולשכור דירה אחרת בסמיכות לבנות.

מקורות:

מצד הלכה אין אפשרות אלא לחלוק על פי שומה. בדרך כלל, אין אפשרות לחלוק דירה בלי הוצאות רבות ולא ידוע אם האח שאינו נמצא יסכים להשתתף בהוצאות. עיין שו"ע חו"מ סי' קעה סעיף א.

יש אפשרות נוספת, שימכרו את הדירה לצורך פירעון הכתובה (אם אין בעיזבון נדל"ן אחרים) ויפרישו 25% מדמי הדירה לאחר תשלום הכתובה עבור האח ויפקידו אותם בידי אפוטרופוס (או בחשבון בנק). ובדמי הכתובה ו-75% מהעודף ניתן לקנות דירה אחרת. אבל כדי שהאלמנה תוכל לגבות כתובה, יש צורך שהיא תישבע (עיין שו"ע אבן העזר סי' צו ושו"ע חו"מ סי' קו). גם אינני יודע אם אפשרות זו קיימת מבחינה משפטית.

אם משכירים את הדירה, היה ראוי ש-25% מדמי השכירות יופקדו בידי אפוטרופוס (או בחשבון בנק) שישמור אותם לאח שאינו נמצא. אבל, כיון שמגיע לאלמנה זכות דירה, ניתן להשתמש בדמי השכירות לשכור לה דירה אחרת. ואף שעל פי הלכה היורשים יכולים לעכב שלא להשכיר את הדירה שההורים התגוררו בה כדי לשכור דירה אחרת, במקרה זה שרוב היורשים מסכימים לכך ולא ידוע אם האח הרביעי היה מתנגד מסתבר שמותר. עיין בשו"ע אבן העזר סי' צד סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל