שלום תבורכו מפי עליון.
האם מעיקר הדין או לחומרא,מותר לספרדים להשתמש בכוסות וצלחות זכוכית גם לשימוש חלבי וגם לשימוש בשרי באוכל או שתיה חמה (זאת אומרת שבכוס שמים מרק חם בשרי ואחר כך מדיחים טוב מאוד במי סבון ומים פושרים ,ואפשר להכין נס קפה חם בלי הפסק של 24 שעות?) או לדוגמא לשים בשר חם על צלחת זכוכית ואחר כך שותפים היטב במים קרים עם סבון,ואפשר לשים חלב חם עם דגנים וכו?..
ומה ההבדל בזה בין האשכנזים לספרדים?
אם אפשר בבקשה מקורות. תודה רבה לכם.
תשובה:
שלום רב.
אכן לדעת השולחן ערוך כלי זכוכית אינם בולעים ומותר להשתמש בהם לחלבי ובשרי לסירוגין ללא הכשר ודי בשטיפה יסודית במים וסבון. לגבי הכרעת הרמ"א בזה נחלקו הדעות, יש סוברים שלא החמיר אלא בפסח, ויש שסוברים שהחמיר גם לגבי בשר וחלב וכן נהגו להורות. כמובן, שגם בני ספרד לא הקילו בזה אלא בזכוכית חלקה שניתן לנקותה היטב בקלות. דין זה אמור לגבי זכוכית בלבד ולא לגבי קרמיקה וכיוצא בזה.
מקורות:
ראה שו"ע או"ח סי' תנא ורמ"א שם, דרכי תשובה סי' קכא סעי' ב בדעת הרמ"א, ועל מנהג הספרדים בהרחבה בשו"ת יביע אומר ח"ד יו"ד ובחזון עובדיה הגעלה סי' ח, וע"ע יביע אומר ח"ד או"ח סי' מא אות ו ובשו"ת ציץ אליעזר ח"ח סי' כ וח"ט סי' כו.
האם מותר לאשכנזים לאכול בכלי זכוכית בבית של ספרדים שמשתמשים בכלים לבשר וחלב?
אם אכן הם משתמשים בכוסות לחלב ובשר, אשכנזי יוכל לשתות בכוסות אלו רק משקאות קרים.
כפית חלבית שהוכנסה לצנצנת שבתוכה חריף [חריסה] האם החריף נעשה חלבי
הכנסה רגעית לא תעשה את זה חריף, אבל ב18 דק' בדבר בעל חריפות רבה יש כבר לחשוש לדין כבוש.
השאר תגובה