לתרומות לחץ כאן

לעבוד מהר עם יותר הפסקות, עיכוב לעובד כתוצאה מתקלה במכונה

1) אני עובד במפעל והעבודה שלנו היא שיוצאים מוצרים מהמכונה ואנחנו צריכים לארוז אותם. אנחנו עובדים בזוגות.
המכונה מוציאה את המוצרים באותו הקצב, ואנחנו אורזים. השאלה היא- האם מותר לי ולעובד השני בשעות הלילה להתחלק בינינו בהפסקות, כי מצד החוק והמפעל נותנים לנו רק חצי שעה הפסקה לאחר חמש שעות עבודה,אז האם מותר לנו להתחלק בינינו בהפסקות נוספות כך שאחד יעשה את העבודה של שנינו (שנינו כבר זריזים ומסוגלים לעשות עבודה של שתיים פשוט עובדים בזוגות כי הרבה זמן זה קשה)? העבודה תתבצע בכל מקרה כשמישהו מאיתנו יהיה בהפסקה. העניין הוא שמשלמים לנו לפי שעה ולא קבלנות. האם יש בעיה אם נתחלק בינינו בהפסקות נוספות? (בלי לשאול את הממונים עלינו)
2) אם עבדתי בלילה והמכונה התקלקלה והחליטו לשלוח אותנו לבית. אבל האחראי החליט על דעת עצמו שנתעכב בעוד חצי שעה על מנת שנקבל שכר של שעה מלאה. כל עוד האחראי לא משחרר אותנו אין לנו הסעה איך ללכת. האם במקרה כזה מותר לי להתעכב עם החתימה של היציאה (יש חתימה כשנכנסים ויוצאים ולפי זה מקבלים משכורת) כי כל עוד לא שחררו אותי אין לי הסעה, הבעיה שהוא החליט להתעכב האם אני צריך להיפגע מזה?
3) מה עדיף- עבודה שעלולה לכלול גם נשים בתלבושת לא צנועה, או עבודה שוודאי מזקת לאדם לבריאותו ויכולה לגרום לו לנזק בלתי הפיך? (לדוגמה: עבודה עם חומרים מסוכנים, הרבה אבק, עבודה פיזית שמעמיסה על הגב והברכיים וכו')

תשובה:

שלום רב,

1) לכאורה מותר, משום שהמעביד לא מפסיד מכך כלום. אבל עדיף לשאול ולבקש רשות מפורשת.

2) מגיע לך משכורת על כל הזמן שהנך מתעכב בגלל העבודה.

3) תלוי לפי העניין, עד כמה יש חשש להיכשל בהסתכלות אסורה או בקשר עם נשים.

מקורות:

2) עיין בשו"ע חו"מ סי' שלד סעיפים א-ב שאם המעביד אשם יותר מהפועל בכך שהפועל נשאר ללא עבודה הרי הוא חייב לשלם לו כפועל בטל. ולכן במקרה זה שהמעביד היה צריך לדאוג שתהיה הסעה מיד, עליו לשלם על זמן זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל