לתרומות לחץ כאן

תשלום וועד בית בבניין שחלקו משמש למגורים וחלקו למסחרי

נכס מסחרי הנמצא בבניין בן 2 קומות. קומת הקרקע היא קומת המסחר ואילו קומה א הוסבה למגורים מכיוון שלא הצליחו להשכירה למסחר. האם המחיר לוועד הבית למגורים צריך להיות כמו וועד בית למסחרי.

תשובה:

שלום רב,

לגבי וועד בית אין הבדל בין מסחר למגורים, גם אם חנויות מסחר גורמות ליותר לכלוך מאשר בניין מגורים. עם זאת, אם יש הוצאות של ניקיון תאורה וכדו' ברמה אשר לא נהוגה בבניין מגורים אלא בבניין מסחרי כדי למשוך לקוחות וכדו', מסתבר שבעלי הדירות למגורים אינם חייבים לשלם עבור תוספת הוצאות אלו.

יש לבדוק אפשרות להפריד את הבניין לשני אגפים עם שני וועדי בתים, כאשר כל אגף מתנהל בעצמו וההוצאות חלות על דיירי אותו אגף. לפי החוק צריך הסכמה של שני שליש מהדיירים כדי לחלק לאגפים, או כאשר המפקח על בתים משותפים מורה לעשות כן.

מקורות:

לפי חוק המקרקעין סעיף 52 וסעיף 58 אין הבדל בין דירה המשמשת למגורים ובין אם לעסק. לגבי רמת תאורה וניקיון שאינה הכרחית ולא נהוגה בבנייני מגורים מסתבר שלא ניתן לחייב את בעלי הדירות למגורים. כך זה לפי לחוק וכך גם להבדיל על פי דין תורה. עיין שו"ע חו"מ סי' קסא סעיף א.

לפי החוק הנ"ל סעיף 59 ניתן לחלק בית משותף לאגפים. לגבי התנאים הנדרשים שהמפקח יורה על חלוקה עיין בפסק דין של בית משפט המחוזי בירושלים תיק ע"א 6217/05.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל