לתרומות לחץ כאן

דינא דמלכותא דינא – בחוקי המדינה

בס"ד
שלום רב,
אולי השאלה שלי לא מתאימה לאתר, לכן היתי שמח אם הייתה אפשרות לשלוח לי אותה באופן אישי חזרה למייל.
הסתכלתי על הרבה תשובות באתר, והקו המנחה בדיני המלכות והמדינה ש"דינא דמלכותא דינא". כלומר, שאנו מחוייבים לשמור את חוקי מדינת ישראל לפרטיה.
אמנם, לפי בדיקה שלי, יש הרבה גדולי תורה והוראה שאינם סוברים ככה. וודאי שכל חברי הבד"ץ (ובתוכם רבנים גדולי עולם כגון הגאב"ד, הרב שטרנבוך וכן בעבר הרב וויס, הרב פישר, הרב ברנדסופר ועוד הרבה) אינם בדעה זו וכן עוד הרבה גדולים שסוברים שהמדינה "היהודית" שכל מנהיגיה הם כופרים ואפיקורסים ומטרתה היא רמיסת הדת היהודית, אינה צריכה להתקיים כמו שהיא ואין להישמע לחוקיה. לדוגמא, חוק הגיוס החדש, הרי לפי דעתכם לכאורה חובה להתגייס לצה"ל למרות הסכנות הרוחניות המצויות שם, שהרי חובה להישמע לחוקי המדינה. לעומת זאת, ראינו לא מזמן את כל גדולי ישראל ואיתם מאות אלפי יהודים שומרי תורה ומצוות יוצאים להפגין כנגד חוק זה. ואחרי הכל, היני בעל תשובה שיוצא מבולבל מכל העסק הזה לגבי המדינה. ברצוני לבקש שתעשו לי סדר בדברים ואודה לכם על כך מאד. תודה רבה!

תשובה:

שלום רב.
הציונות הדתית רואה את המדינה כישות קדושה, ראשית צמיחת גאולתנו. ישנם פלגים בקרב היהדות החרדית הרואה את המדינה כטמאה, אויב שצריכים להילחם נגדו. בתווך ה"מיינסטרים החרדי" רואה את המדינה כישות ניטראלית, מדינה בעצם כמו כל המדינות. מי שרוצה אפשר לקרוא לזה "גלות בין יהודים", כמובן תוך הסתייגות שאופי הקיום היהודי בתוך המדינה הוא שונה מאד מאופי הקיום בגלויות הקשות (שם כמובן לא היו מעיזים להפגין נגד השלטון).
בכל הנוגע לחוקי המדינה, הרי שאין מדינה בלי חוק, ובלי מדינה ושלטון החוק ברור ש"איש את רעהו חיים בלעו". לכן, הקו המנחה באתר, וכך אצל רבים מבין גדולי הפוסקים וביניהם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, היה לראות בדינה דמלכותא של ישראל כמו כל המדינות. כמו בכל מדינה, יש "אמנה חברתית" בין תושבי המדינה שמסכימים לחיות יחד תוך שמירה על החוק, ואמנה זו חלה גם על יהודים שומרי תורה ומצוות, בתנאי שהחוק אינו נוגד דין תורה. לעתים קרובות החוק גם יוצר מנהג שתקף לעניין הלכה – ואין כאן המקום להאריך בכך.
באשר לשאלות שלך, אתייחס בקצרה:
1. אינני מכיר את עמדות כל הרבנים המוזכרים, אבל למיטב ידיעתי הרב שטרנבוך למשל בוודאי אינו מעודד עבירה על החוק, אלא את השמירה עליו. מעבר לכך, כל הרבנים יסכימו שיש להקפיד על חוקים שכל אזרחי המדינה מקבלים על עצמם, כגון חוקי תעבורה, ובזה נכלל הרבה.
2. כאמור, אין ללכת אחר חוק המדינה במקום שזה מנוגד לדין תורה. באשר לחוק החדש (גיוס), אינני מכיר את פרטיו, אבל מחאת הרבנים הייתה בעיקר כנגד הסנקציות פליליות – אך זה לא משנה לדיון כאן.
באופן כללי, אני ממליץ בחום לקיים את דברי חכמים "עשה לך רב". יש המון פלגים ביהדות החרדית, כל אחד עם הדרך שלו, ההשקפות שלו, ההלכות שלו – וזה יכול להיות מבלבל. בחר לך רב אחד, דרך אחת שאותה אתה רואה כישרה, והלך בה בתמים.
כל טוב והרבה הצלחה.

 

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל