לתרומות לחץ כאן

כמה שכר מותר למתרים לקחת מסך התרומות?

ב ה
ראשית תודה על התשובות שניתנו עי
שנית שאלה נוספת
יש לי בה שלושה ילדים ושלשתם בבעיות בריאותיות קשות וגם כלכליות קשות עקב כך הקשה מכולם אך הוא הבכור החולה ל"ע במחלה ההיא אנו תיקווה שיאריך ימים נגד כל תחזית רפואה
ובכן השאלה היא כזו הנני מתרים חברים שלי מכריי מיודעיי אבל הנני אומר להם שזה עבור הבכור כיוון שזה הכי קשה ובאמת לו זקוקים להרבה תקציב. אך אמרתי לאישתי שיש לנו עוד שניי בנים שגם הם זקוקים לכספים לטיפולים רפואיים ושיקומיים  ואז נחלק חצי חצי וזאת ללא ידיעתו כיוון שאיך שהוא יידע אין סיכויי שהוא יסכים לחלוק ובכן שמעתי הלכה כי יש זכות למתרים בכל מיקרה לקחת לעצמו עד 49% באם הוא יוזם את ההתרמה הכל ממנו כל ההוצאות המאמצים וכו.

מה דעתכם רבנים יקרים

תשובה:

שלום רב,

ממש קשה לי לשמוע את המצב, אבל העצה שלך אינה פשוטה כלל.

הכסף שאספת עד היום ללא ספק שייך במלואו לבן הגדול. הרי מיד כשקיבלת את זה זכית את זה בשבילו. ולכן ודאי שאסור לגעת הכסף זה.

גם הכספים האחרים שתאסוף עבורו, לא ראוי ולעניות דעתי גם אסור לך לקחת עבור עצמך על האיסוף וההתרמה. הכסף עבור ההתרמה הוא שכר על ההתרמה. במקרים כאלו ניתן לקחת או אם מסכמים על כך מראש וזה שכר עפ"י הסיכום כמו כך עובד ומעביד. או במקרה שלאס סוכם אבל מקובל הוא לתת שכר כך וכך. וכאן צריכים להבין, שכר זה הוא רק במקרים שמקובל לקחת שכר. במקרה שלא מקובל לקחת שכר כמו כשאב אוסף עבור בנו, אסור לקחת שכר ללא שיכום מראש. וראה במקורות.

כאן כדאי להדגיש, כי כלל אין כל היתר לקחת ללא כל גבולות 49% מסך התרומות, וראה במקורות.

הייתי מציע לך להתרים "עבור הילדים" בלי לפרט יותר מדאי, כלומר, אתה יכול להדגיש יותר את סיפרו של הגדול, אבל לציין שגם האחרים זקוקים.

שיהיה לכולם רפואה שלמה והצלחה רבה

מקורות:

ראה בקובץ הישר והטוב (כרך י"ב עמוד כה) שכתב הגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א דברים ברורים: "עלינו להתייחס לשמועה האמורה שמותר לכל אספן ליכול אחוז מסך תרומות בצורה שונה שלעולם שכר האיסוף צריך למדוד ולשער בכל מקרה לגופו של ענין כמתבאר לעיל לפי כמות הזמן והמאמץ שנדרש האספן להשקיע בעבודתו והמוניטין הקיימים למוסד שלשמו הוא אוסף ההוראה רק אומרת שאפילו במקום ששיווי עבודתו של האספן מגיעה לאחוזים גבוהים מסך התרומות כל עוד שרוב הכסף נשאר בקופת הצדקה יש לעמלה זו הצדקה עפ"י דין אבל אם יטול לעצמו מחצית מהרווחים ולא יישאר לצרכי הצדקה והנהנים ממנה יותר ממחצית הכסף אין הדבר ראוי וכאמור".

עוד הוסיף שם דבר שראוי לדעת, ושייך גם במקרה זה: "בענין זה יש להוסיף שאף שמקובל בזמנינו לקחת שכר עבור איסוף תרומות כל זה שאוסף למוסדות צדקה וחסד או לישיבות ומוסדות חינוך אבל עבור איסוף לצרכי זקקים מסוימים כחתן יתום או משפחה שנקלעה לקשיים או לחולה שצריך כסף לרפואתו וכדו' אין מקובל לקחת כלל שכר אלא עושים ומעשים לשם שמים שלא ע"מ לקבל פרס ואלו שגם את זה עושים קרדום לחפור בה משנים מדעת הנותנים וגורמים שאנשים ימנעו וינעלו דלת בפני גבאי צדקה אחרים וגורמים שם רע למתעסקים לש"ש ועתידים ליחן את הדין והם בכלל האנשים שאינם מהוגנים שהזכירו חז"ל לענין זה".

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בה
    ראשית תודה. שנית באם בהתרמה אומר שהנני מבקש עבור ילדיי החולים ןהקשה שבהם הוא במחלה הזו. אז זה בסדר שאקח חצי לשניי הבנים השניים? כלומר בעת ההתרמה להזכיר את כולם? או לחילופין לאמר לו שיסכים לכך שאני לוקח חצי לשניי אחיו .? האם כך זה כבר בסדר?

  2. זה בסדר גמור אם תאמר שאתה מבקש עבור ילדך החולים והקשה שבהם הוא במחלה הזו. אז זה בסדר שתקח כמה שתחליט עבור הגדול והשאר עבור האחרים. (אתה יכול גם להחליט לתת להם יותר מחצי).

  3. ב ה
    עוד שאלה
    הנני משלם עבור הבכור שיהיה בריא משכנתא של 4000 שח בחודש זה כבר 3 שנים וזה ל20 שנה רק שניחיה עד 120 אמן
    אך זה לא היתחיל אלא כשלקחנו עבורו לע שמינו את המשכנתא הסיכום הייה שהוא ישלם המשכנתא אך באם הוא לא יוכל הכל אנו נשלים כלומר באם יתן שניי שליש אנו נשלים השליש המציאות הראתה שאפילו פעם אחת לא יכל הייה לשלם כיוון שהוא עובד וחיי על קיצבה בלל
    אז האם יהיה מותר לי ביכלל עוד לפניי הכל שהארבעת האלפים הראשונים הנני מחזיר לעצמי

    או לא ונחזור לגירסא הראשונה שאומר למתרימים הנני תרים עבור 3 ילדיי
    דבר נוסף כשהיתגלתה המחלה הוצאנו עליו עשרות אלפיי שח מכיסנו לא עשיתי חש אבל גם מאה יכול ליהיות אוליי ניתן גם את זה להחשיב
    אז ככה
    א לחשב את המשכנתא 4000 ב הוצ ראשניות
    אוקיי בתודה

  4. ב ה
    כעת ניזכרתי עוד משהו שאלה יש לי כבר תורמים הנותנים משהו כל חודש אשר היתרמתי אותם עבור מטרה זו האם עליי להודיע להם שהנני מתרים עבור שלושת ילדיי

  5. שלום רב,
    מאחר שהסיכום היה שאם הוא יוכל הוא ישלם את המשכנתא. אם כן, הרי אתה יכול את החלק הזה לקחת מהתרומות שניתנו עבורו. [אבל על החלק שסוכם שתם משלמים את המשכנתא, לא ניתן לקחת מהתרומות הנ"ל].

  6. ב ה
    סיכמנו שמה שהוא מקבל מביטוח לאומי הוא ישלם וכמובן מה שיוכל יותר מזה ולפחות עד שכר הדירה המקובל שהריי ממלא הוא חייב לישכור דירה
    אז בא נאמר בערך להיום זה נע בין 2500 ל 3000
    אז זה לכוליי עלמא יהיה מותר לי לקחת
    מה על ההוצ שהוצאנו בשנה הקודמת שזה עשרות אלפיי שקלים האם גם זה יהיה מותר לי לכסות
    ושוב ממש תודה הייתי מאוד מעוניין לדעת מאוד מאוד מדוייק
    לא להיכשל בגזל
    סיכום על הכל

  7. אתה יכול לקחת רק מכאן ולהבא. החשבון שעשית הוא מצויין. אבל על ההוצאות שהוצאתם לפני כן, כלומר בשנה שעברה אי אפשר לקחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל