לתרומות לחץ כאן

רטיבות ממרפסת שכן פתוחה

יש לנו רטיבות מס' שנים שנובעת מאיטום לקוי ממרפסת השכן מעלינו. שני חדרים בביתנו מידי חורף ניזוקין ואינם ראויים למחייה בשל העובש החמור שמהווה סכנה לבריאות. בהתחלה ביקשנו מהשכן לתקן את הבעיה ולאחר פגישה עם הרב נאמר לנו שהלכתית אחריות תיקון המרפסת היא שלנו ולא של השכן. באותה פגישה הרב והשכן הבטיחו שאם נדאג לאחריות התיקון תינתן לנו אישור כניסה למרפסת דרך בית השכן. ברוך השם לאחר מאמצים רבים הסכים הקבלן לעשות את התיקונים הדרושים. כשניסיתי לתאם מועד תיקון עם השכן הוא הודיע מיד שבשום פנים ואופן אינו אינו מותיר כניסה דרך ביתו לביצוע התיקונים הדרושים. אנחנו פשוט בבעיה רצינית, מצד אחד סוף סוף לקח הקבלן אחריות לתקן את הנזקים. ומצד שני השכן אינו מאשר כניסה בגלל שהוא לא רוצה נזק לרכוש, זמנו, ואיכות חייו.

תשובה:

שלום רב,

השכן חייב לתת לך להכניס פועלים לדירתו כדי לתקן את הנזילה.

באופן כללי המנהג הוא שבעל המרפסת חייב לתקן את הנזילה על חשבונו. אינני יודע למה במקרה שלך פסק הרב שאתה חייב לממן את התיקון. אבל אם השכן אינו מוכן להכניס את הפועלים, אתה יכול לאיים עליו שבמידה שהוא ייתבע לבית דין הוא יכול להיות גם מחויב בהוצאות התיקון.

מקורות:

המנהג מבוסס על התקנון המצוי סעיף 3.

במקרה שהצדדים מסכימים על פשרה או שיש פסק דין של פשרה וצד אחד אינו מקיים את המוטל עליו לפי הפשרה, רשאי הצד השני לבטל את הפשרה לגמרי ולחזור לתבוע את כל התביעה. עיין בשו"ת דברי ריבות סי' קסה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ב"ה
    בבנין שלנו 4 דיירים. 2 גגות נפרדים (2 מכל צד). השכנים מעלינו בנו לפני הרבה שנים (מעל 20 שנים). הגג הישן משופע. הגג בתוספת הבניה שלהם נבנה מרובה עם שיפוע לצד הקיר. בתקופת הגשמים המרזב אינו יכול להכיל כמויות גדולות של מי גשמים. וכל המים היו זורמים אל מתחת לבניה שלהם ואל הקיר החיצוני של אחד החדרים שלנו. הקיר היה תמיד רטוב בחורף והבלוקים נראו במדויק מצד הפנימי של החדר. (כל החורף רטיבות) על הקיר. בעלי לא הסכים לעשות מזה ענין שחס וחלילה לא נריב עם שכנים. בתקופת הגשמים הגדולה בשנת 2005 וכמדומה לי גם בשנת 2003 המים חדרו במפלים דרך המזגן שהיה קבוע קרוב לתקרה של החדר. המים הגיעו בכמויות עצומות. כנראה שגם המרזב היה סתום ואין מי שיקח אחריות, מאחר והשכנים מעלינו אטמו את הכניסה לגג שהייתה מצויה לפני הבניה שלהם. לפני כ- 5 שנים הרחבנו את הדירה ויצאנו מעבר לבניה של השכן (הוספנו מאחור ומהצד) לתומי חשבתי שכאשר נבנה בעיית הרטיבות תיפתר. הבעיה לא נפתרה. אלא הפוך: גשמים ממש יורדים לתוך החדר בתוספת הבניה. דליים וקערות וסמרטוטי ספונג'ה. השכנים ממאנים לקחת אחריות לא על המרזב ולא על התיקון. שבעצם התחילה אחרי הבניה שלהם מהגג המרובע שהם עשו בבניה שלהם. מי אחראי על המרזב (הכניסה לגג אטומה), הם אומרים שאנו נקח את האחריות לכל. הם גם הרחיבו את המרפסת הפתוחה שלהם מכל הצדדים והגדילו בהתאם לבניה שלנו(ללא כל תמורה כספית עבור הרחבתם). מה עושים? מי אחראי שלא ירד לנו מי גשמים באמצע הבית? יש לי עגמת נפש גדולה מאוד, ואנו גם עשינו את כל האיטום על הגג בלית ברירה כי היינו חייבים גג ואז הם ריצפו את הגג. ואנו היינו חייבים לאטום את הריצוף, כי הם לא הסכימו. זה נשמע הזוי אבל זו האמת . מה אנו עושים? של מי האחריות?
    תודה רבה על תשובתכם
    האם אוכל לקבל גם תשובה למייל שלנו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל