לכבוד הרב שלום,
האם יש בישול במלח בשבת? כלומר האם מותר לי לשים מלח על תבשיל חם? (לדעת הספרדים)
תשובה:
שלום רב.
מעיקר הדין מותר לתת מלח על תבשיל חם, אך יש שכתבו שהמחמיר שלא לתת מלח שאינו מבושל על גבי תבשיל בשבת תבוא עליו הברכה. המלח השולחני המצוי בזמנינו חלקו מבושל וחלקו אינו מבושל, ומכל מקום לדעת השולחן ערוך בכל מקרה מותר ליתנו על גבי תבשיל.
מקורות
א. ראה שולחן ערוך או"ח סי' שיח סעי' ט. ויש שכתבו שלדעת המחמירים בזה גם בכלי שלישי אסור ליתן מלח, ראה ארחות שבת ח"א עמ' לג.
באורחות שבת כתוב שהמלח המצוי אינו מבושל אלא אפוי.
האם הדין משתנה?
למה שונה, הוא אכן אינו מבושל אבל יש מחלוקת אם מותר לתת מלח שאינו מבושל על מאכל בשבת.
לדעת האשכנזים – מה יעשו הרוצים לשים מלח בטשולנט בשבת? האם מועיל לפזר את המלח על המרק שאינו גוש, ולאחר מספר רגעים שיש להניח להתחמם, לערבב את כל התבשיל או שזה עדיין אסור? ואם אסור – איך ניתן כן להוסיף מלח לתבשיל עם גוש בשבת?
אכן יש בעיה לשים מלח על גוש בשבת.
אז מה עושים אם חסר מלח בטשולנט שהוגש כבר בצלחת? אין שום דרך להוסיף לו מלח?
באופן עקרוני אכן זה בעיה, מי שירצה לומר שכיון שגוש זה חומרא [רבים מהספרדים לא החמירו בה] ובמלח יש מחלוקת, יש עלמה לסמוך להקל, אבל בי עשיית צירופים אכן יש בעיה לתת מלח לדבר גוש בשבת.
השאר תגובה