לתרומות לחץ כאן

ביאור דין מכירת בהמה לשבת לגוי כדי שהישראל לא יעבור באיסור על עבודת הגוי בה

שלום לכבוד הרב ה' יאריך ימיו .
רצינו עזרה בהלכות שבת בסימן רמו הלכה ה אם הרב יוכל לעזור לנו שאלנו כמה אנשים ולא הבנו אותם נשמח אם הרב יוכל להסביר לנו את ההלכה מה זה זקיפת דמים מה זה מלוה מה זה יהרהנם מה זה אפותיקי , תודה רבה לכבוד הרב

תשובה:

שלום רב.

אנסה לכתוב את הכללים כפי שניתן להסביר בדרך זו.

השולחן ערוך מביא כמה אפשרויות שהנכרי יעבוד בבהמה שהוא והישראל שותפים בה בשבת ולא יעבור הישראל באיסור מחמת כך.

אפשרות א' – שיתנו לפני שיהיו שותפים שהרווחים משבת יהיו של הגוי לבד.

אפשרות ב' – אם לא התנו לפני שנהיו שותפים, ילווה הישראל לנכרי את הבהמה, וישום כמה היא שווה, ויזקוף הדמים – דהיינו שהגוי יהיה חייב לישראל רק את שווי הבהמה ולא את הבהמה עצמה (יזקוף מלשון יעמיד, דהיינו שיעמיד את ההלואה בדמים).

אפשרות ג' – גם אם חושש הישראל שהנכרי יקח את הבהמה והוא מעוניין שתשאר בבעלותו יכול לעשות עם הנכרי דבר נוסף שימנע ממנו את האפשרות לממש את הזכות שלו ולמכור את הבהמה ולהחזיר לו רק את שוויה, וזאת על ידי שיעשה הגוי אפותקי לישראל על הבהמה, אפותקי הוא הגדרה של אפשרות הגבייה של הישראל, שאת החוב שהנכרי חייב לו יוכל לגבות מהבהמה הזו, ומשום כך הנכרי לא יוכל למוכרה כיון שהישראל יכול לגבות ממנו את הבהמה תמורת החוב הכספי שיש לו.

אפשרות ג' – שהנכרי ישאיר את הבהמה ברשות הישראל כמשכון לחובו (יהרנם) ואחר כך יעבוד בה, ואין זה נחשב של הישראל כיון שהלווה לו את שווי הבהמה ואיפשר לנכרי להוציא את הבהמה, וממילא גוף הבהמה הוא של הנכרי ואף שהיא משמשת למשכון על החוב אין זה נחשב שהגוף של הישראל. ודבר זה מותר בתנאי שלא יאמר לו מעכשיו, דהיינו שיכול הנכרי לומר לישראל שאם לא יקבל את המעות ממנו יקח את הבהמה תמורת המעות, אך כל עוד שלא אמר שכבר מעכשיו תחשב הבהמה של הישראל אין הישראל נחשב בעלים עליה ואינו עובר עליה.

אפשרות ד' – שיזהיר את האינו יהודי שלא יעשה בה מלאכה בשבת ואם יעבור ויעשה תהיה אחריות עליו ואפילו מהאונסים, ועל ידי כך אם יעשה מלאכה בשבת יקנה את הבהמה להתחייב באונסים עליה.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל