לתרומות לחץ כאן

הכשרת כיריים גז לפסח

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול אין ניתן להכשיר כיריים גז שהשתמשו בזה לחמץ כל השנה, (כולל חצובות, הכיריים עצמם, והגוף מנירוסטה) כשהמטרה היא להכשיר את זה לשימוש החל מפסח שנה הבאה. (והאם יש איזה יתרון בזה שלא יהיה בזה שימוש במשך שנה).
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב.

יש לכיריים שלשה חלקים, המבערים שמהם יוצאת האש, החצובות שעליהם עומדים הסירים, והמגש שלמטה. בתחילה יש לנקות הכל היטב. לאחר מכן יש ללבן את המבערים באש, על ידי הדלקת האש לכמה דקות על כל המבערים ובכך הם מלבנים את עצמם. את החצובות שעליהם מונחים הסירים, ויש לעשות זאת על ידי הדלקת האש והזזת החצובות ממקום למקום כל כמה דקות כדי שהאש תיגע בכל החצובות (ניתן גם להניח עליהם את הפח שמכסים בו בשבת [לאחר שינקו אותו היטב], ולהדליק את כל המבערים בבת אחת למשך 10 דקות). את גוף הכיריים יש להגעיל על ידי מים רותחים לאחר המתנת כ"ד שעות מניקוי יסודי עם חומר הפוגם את שאריות החמץ, ואם נופל בפסח אוכל על גוף הכיריים אין לאוכלו. ויותר טוב לצפות את גוף הכיריים עם נייר כסף עבה כיון שיש חריצים שקשה לנקותם, וכך אף אם יפול מאכל בפסח מותר יהיה לאוכלו.

ההיתר שמצינו בפוסקים לדבר ששהה י"ב חודש בלא שימוש הוא רק לענין בדיעבד או במקום הפסד מרובה.

מקורות:

על דרך ההכשרה ראה כאן ובספר שערי ימי הפסח, לענין י"ב חודש ראה בשו"ת חכם צבי סי' ע"ו שהיתר זה הוא רק לענין בדיעבד שבישלו דבר חריף בכלי שלא הוגעל, שלא אומרים חורפיה משוויה לשבח לאחר י"ב חודש, ועי' בשו"ת רע"א סי' מ"ג שכתב שליבו נוקפו להשתמש בהיתר זה, וכן בשערי תשובה תנא,א כתב להחמיר בזה לענין לכתחילה, ובאגרות משה יו"ד ח"ב סי' מ"ו התיר לבעל תשובה להשתמש בכלי פורצלן יקרים במקום הפסד מרובה לאחר י"ב חודש והגעלה ג' פעמים ומפני תקנת השבים ע"ש.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. האוכל לא מתבשל על הנירוסטה של הכיריים אלא רק על החצובות שגם הן ממילא באש כל הזמן, אז בשביל מה כל הטרחה המסובכת הזו? לא מספיק נגיד רק ליבון של החצובות?

  2. אם שופכים מים על המגש בתחתית הגז, כמעט תמיד נכנסים מים לתוך פתחי הגז ואז זה סיפור עד שהגז חוזר…
    בעיקרון אפשרי רק לכסות את התחתית באלומיניום עבה בלי עירוי מים, נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל