לתרומות לחץ כאן

פתיחת ברז מים שמפעיל נורות לד (LED) מכח זרם המים בשבת

שלום רב.
יש ברזים שאליהם חיברו נורות צבעוניות והנורות פועלות כשפותחים את הברז ויש אנרגיה של מים (זה עובד על אנרגיה של זרם מים, זה לא על סוללות או חשמל). האם זה חילול שבת לפתוח ברז כזה?
תודה

תשובה:

שלום רב.

אסור לפתוח ברז זה בשבת, אם על ידי פתיחתו נדלקות הנורות, ויש בזה חשש איסור תורה.

מקורות:

נורות אלו הם נורות לד שלצורך הדלקתם אין צורך במעגל חשמלי, אלא הם נדלקות מזרם חד כיווני, ועל ידי הזרם שיש במים מצליחים להדליק נורות אלו. ויש לדון למה יש לדמות הדלקת נורות אלו, שלכאורה לסגירת מעגל חשמלי שדנו בו הפוסקים אין לדמותו, גם מפני שאין בו משום בונה וסותר שלא נעשה מעגל חשמלי, וגם אין בזה משום מבעיר מכיון שאין בזה כל ניצוץ, ולכאורה אף משום מוליד אין בזה כיון שלא מצינו איסור בהולדת אור, ואטו הפותח תריס בשבת או הפותח נורה שיש עליה מכסה ומאיר את החדר נחשב מוליד אור? ואף שיש לחלק צריך מקור לזה.

אך עיקר האיסור בזה הוא מדין מתקן מנא, ודומה הדבר למה שכתבו הפוסקים שאסור למלאות את שעוני הקפיץ בשבת כיון שמתקן מנא, שממלא את השעון בכח ובפעולה, יעוי' במשנה ברורה סי' של"ח ס"ק ט"ו שהביא כך מדברי כמה פוסקים, וכתב שיש בזה איסור תורה, והוא הדין בזה יש תיקון מנא של הנורות שממלא אותם בזרם החשמל ונותן בהם כח לפעול, ולכן אסור לפתוח את הברז שעל ידי פתיחתו נחשב הדבר לפסיק רישא שידלקו הנורות וניחא ליה בכך, כיון שזו דרך פעולתו. וכן פסק הגאון ר' אשר וייס שליט"א בתשובות מנחת אשר סימן ל' לאסור כל הדלקת נורת לד, ואסר מדין מכה בפטיש, ע"ש במקורות שהביא לכך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל