לתרומות לחץ כאן

פתיחה וסגירה של מקרר בשבת

שלום רב,

במקרר שאינו דיגיטלי. שאין נורתו דולקת בפתיחתו. אלא שבעת פתיחתו המאוורר מפסיק מפעילותו ובעת סגירתו פעילות המאוורר חוזרת עקב לחיצה של הדלת על מתג.
האם עצם פתיחה וסגירת המקרר הנו איסור? אשמח לפירוט וטעם בין אם יש איסור או אין איסור.

תשובה:

שלום רב.

כל פעולה חשמלית שנעשית מחמת מעשה ישיר של האדם נחשבת מלאכה בשבת אף אם אין זה כפתור ממש, במקרה של מקרר ברגע שבשעת פתיחת הדלת או סגירתה נסגר ונפתח מעגל חשמלי המדליק ומפסיק את פעילות המאוורר הרי זה בדיוק כמו ללחוץ על כפתור מאוורר בשבת כדי להדליקו. האיסור בדבר זה הוא מלאכה גמורה (האחרונים נחלקו לאיזו מלאכה לשייך את זה או מצד בונה וסותר או מצד מבעיר או מצד נולד). ולכן יש לדאוג להתקן מיוחד לשבת המורכב על מקררים רבים ובהפעלתו נמנעת הפעלה אוטומטית של המאוורר בזמן פתיחת וסגירת המקרר. באין אפשרות כזו, ניתן להדביק את הכפתור שבמקרר כדי שלא יופעל המאורר בפתיחת וסגירת המקרר.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. עוד אפשרות שהרב והחשמלאי שלנו ממליצים לבקש מחשמלאי שינתק את הכפתור של המפסק והמאוורר יעבוד באופן תמידי עם המדחס .. ואין בזה גריעה או נזק למקרר ..

  2. למה אתם מחמירים על ציבור?? פתיחת מקרר בשבת שמפעילה את המנוע מוגדרת כפסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן, או לפחות דלא אכפת ליה. איסור בונה וסותר הוא לדעת החזון איש, מי שרוצה להחמיר כמותו תבוא עליו ברכה אבל למה לרשום שזה עיקר הדין.
    והרב שענה את התשובה סותר את עצמו כיוון שהוא אומר שזה מלאכה גמורה (דאורייתא) ואז הוא רושם שזה יתכן נולד (דרבנן).
    פוסקים רבים התירו פסיק רישיה דלא ניחא ליה-תוספות שבת קג (ד"ה דעביד בארעא דחבריה),תוספות כתובות ו, הרב יצחק אלחנן ב"עין יצחק", רבי עקיבא איגר ועוד.

  3. כיון שבדרך כלל אדם מעוניין שהמקרר יחדש את פעולתו כדי שלא יצטבר קרח, לא נחשב הדבר כפסיק רישא דלא ניחא ליה, אף שבשבת הוא מעדיף שיהיה קרח ויהיה מותר לו לפתוח את המקרר כהרגלו. אגב אפשר לעדן מעט את הניסוח… האתר שלנו פועל מתוך שמחת הלב ואהבת חברים. יום נעים. חשוב להדגיש שיש מקררים שאינם דיגיטלים שהמאורר אינו מושפע ישירות מפתיחת המקרר וסגירתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל