לתרומות לחץ כאן

האם מותר להפעיל מכונות לפני שבת?

שלום לכבוד הרבנים ותודה על האתר החשוב המפיץ תורה לכל עם ישראל, רציתי לשאלות שאלה בהלכות שבת, האם מותר להפעיל מדיח כלים או מכונת כביסה או ייבוש לפני כניסת שבת בידיעה שזמן הכביסה או ההדחה יימשך גם אחרי כניסת שבת, והאם מותר אחר כך להשתמש בשבת בכלים או בגדים אלו?

תשובה:

אסור להשאיר מכונות המשמיעות רעש שימשיכו לפעול בשבת, מכיון שיש בזה זלזול בכבוד השבת ומשום שיחשדוהו שעושה מלאכה בשבת, ולכן אין להשאיר את מכונת הכביסה פועלת מערב שבת, רק במקום הפסד או דוחק גדול אפשר להקל בזה. ולבני ספרד אפשר להקל בזה יותר.

במקרה שהשאירו את מכונת הכביסה פועלת, אסור להשתמש בבגדים מכיון שהם מוקצים שהם רטובים.

אם השאירו מכונת ייבוש פועלת, מותר להשתמש בבגדים שהתייבשו בה בשבת (אך יש ליזהר שלא לפתוח את המכונה בשבת אם יש בזה פעולה חשמלית כל שהיא).

אם השאירו את מדיח הכלים פועל, מותר להשתמש בכלים שהיו בו בכניסת שבת והתנקו בשבת (וגם בזה יש ליזהר שלא תהיה פעולה חשמלית מפתיחת הדלת).

אמנם יש הסוברים שאין להשתמש בכל מה שהיה מונח בתוך מכונה חשמלית שהמשיכה את פעולה בשבת משום מיגו דאיתקצאי.

מקורות:

בדין אוושא מילתא ר' בשולחן ערוך ורמ"א סי' רנ"ב סעיף ב' שנחלקו בזה והרמ"א מחמיר בזה אם לא במקום הפסד, וראה גם בשמירת שבת כהלכתה פרק מ"ב סעיף מ"ג. אמנם לדעת השולחן ערוך שהקל בדין אוושא מילתא אפשר להקל בזה במקום צורך וכגון חיילים שמגיעים בכניסת שבת וצריכים לצאת במוצ"ש וכמו שכתב בילקוט יוסף סי' רנ"ב סעיף ד'.

בגדים שהתייבשו במכונת כביסה אינם מוקצים אף על פי שבזמן בין השמשות היו הם מוקצים כיון שגמרו בידי אדם, וברור שהם יתייבשו במהלך השבת, ובכלים לא היו הם מוקצים גם בזמן בין השמשות, אך במכונת כביסה כיון שהכביסה הרטובה לא תתייבש מאליה עד מוצ"ש אין זה גמרו בידי אדם וממילא זה מוקצה מדין מיגו דאתקצאי.

אמנם עי' בארחות שבת חלק ב' פרק י"ט הערה תקס"ה שהאריך לדון בזה מצד הדלת שהיא מוקצה בזמן בין השמשות ואין היתר לפותחה אז וכוונת האדם להקצות את הדלת כדי שהמכונה תוכל לעבוד ודומה למי שכופה את הסל לפני האפרוחים שאין היתר של גמרו בידי אדם, וגם מצד הבגדים כיון שאין לטלטלם בזמן שהם רטובים משום חשש סחיטה לא יועיל לזה היתר של גמרו בידי אדם לביאור הגרי"ש אלישיב זצ"ל בדברי המשנה ברורה בדין מוקצה בבגדים ע"ש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי הכביסה לבני ספרד שמקילים בכך , גם הבגדים אינה בגדר מוקצה וניתן לתלותם על דלת החדרים וכדטמה במקום שאין רגילות לתלות וכדין קדרות הרותחות בבין השמשות ראה שות מנחת שלמה אורייבך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל