לתרומות לחץ כאן

מכשיר שמיעה בשבת

שלום וברכה,
לכבוד הרב,

סבתי שתחי' לאורך ימים הגיע כבר לגיל גבורות, ולפי דרך העולם היא שומעת לא כבצעירותה, לא שהיא ממש לא שומעת, אלא רמת השמיעה ירדה, הרופא המליץ לה ללכת ולרכוש מכשיר שמיעה, ולשפר את רמת חיי'.
שאלתי היא: מה הדין במצב כזה שהמכשיר רק משפר את השמיעה, אבל גם לולי המכשיר היא יכולה לשמוע, האם בשבת מותר לה להשתמש בזה או לא? וא"כ האם זה ללא כל חשש, או שהמחמיר תבוא עליו ברכה?

תשובה:

שלום רב.

מעיקר הדין מותר כאשר המכשיר מופעל מערב שבת להשתמש בו אף כאשר ניתן להסתדר בלעדיו, ומותר לדבר לאוזן מי שלובש מכשיר שמיעה בשבת, וכן מותר לשנות את עוצמת השמע של המכשיר. אך כיון שיש מהפוסקים הסוברים שאסור לדבר לאוזני מי שלובש מכשיר שמיעה, אם ניתן לחשוש לשיטה זו בקלות ודאי שראוי לעשות כן.

שבת שלום.

מקורות:

דעת הרבה פוסקים שאין חשש בשימוש במכשיר זה כאשר הוא פועל מערב שבת, כיון שהשינויים הזעירים שנעשים בזרם החשמל בשעת הדיבור למכשיר זה אינם נחשבים למלאכה אפילו לדעת החזון איש שבכל מעגל חשמלי יש בונה וסותר, וכך פסק האגרות משה או"ח חלק ד' סימן פ"ה והגרש"ז אוירבך זצ"ל בכמה מקומות (ר' בשמירת שבת כהלכתה פרק ל"ד הערה ק"י שהובאו דבריו וכן במנחת שלמה חלק א' סי' ט' אות ב') וכן פסק היביע אומר ח"א או"ח סי' י"ט), וכך הובא גם בשם החזון איש עצמו שהורה לרב אחד שנזקק למכשיר שמיעה שיכול להשאירו דלוק מערב שבת ולהשתמש בו (אמנם אין ללמוד ממכשיר למכשיר בזה). אמנם דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שאסור לדבר באופן ישיר לאדם המשתמש במכשיר שמיעה הובאה דעתו בארחות שבת פרק כ"ו סעיף ל"ג, והובאה שם גם דעתו של הגר"נ קרליץ בענין זה ע"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל