לתרומות לחץ כאן

אשה המתגוררת לבדה אם צריכה להדליק נרות חנוכה

אשה נשואה החיה בנפרד מבעלה עקב סכסוך ביניהם אך לא נתגרשו האם חיבת בהדלקת נר חנוכה ואם כן האם תברך על ההדלקה ?
אם ילדי הזוג חיים אצל האמא בלבד האם היא תדליק או אחד מבניה הגדולים?
גרוש ללא ילדים החי בגפו האם ידליק בברכה או יוצא בהדלקת אביו ?

תשובה:

שלום רב.

אשה המתגוררת לבדה חייבת להדליק נר חנוכה בביתה בברכה, ואם יש לה בנים גדולים יכולה לצאת בהדלקתם. גם גרוש המתגורר לבדו בבית חייב בהדלקה ואינו יוצא ידי חובה בהדלקת אביו. אם מתגורר יחד עם אביו דינו כשאר בנים גדולים שלמנהג בני אשכנז למהדרין מן המהדרין כל אחד מבני הבית מדליק בנפרד, ולמנהג בני ספרד אחד מדליק לכולם.

מקורות:

שולחן ערוך סי' תרע"ה ס"ג ומשנה ברורה שם, וסי' תרע"א ס"ב. ולכאורה לטעם המובא ברוב הפוסקים (מ"ב תרעא,ט ועוד) לכך שאין נוהגים שאשה מדליקה בעצמה כשבעלה מדליק כדי להיות מהמהדרין מן המהדרין, כיון שאשתו כגופו, לכאורה בכה"ג על האשה להדליק בעצמה אף אם בנה הגדול מדליק בבית כדי להיות מהמהדרין מן המהדרין, אמנם לטעמו של החתם סופר בחי' לשבת כא,ב שאין כבודה של האשה לצאת וכו' ומשום גם באשה שבנה מדליק בביתה אינה צריכה להדליק בעצמה כדי להיות מן המהדרין, ולטעם זה מובן גם מפני מה בחורות אינם מדליקות בעצמם, ולטעם של אשתו כגופו ביארו הטעם מפני שאין זה דרך ארץ שהבנות ידליקו והאמא לא (ר' בספר מועדים וזמנים ח"ב סי' קל"ג שהביא כן מהמשמרת שלום ותמה על דבריו וכתב טעם אחר לכך שאין הבחורות מדליקות וגם לטעמו לא תדליק האלמנה לעצמה כשמדליקים בניה הגדולים בביתה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום
    אישה לא נשואה אשר גרה עם בן זוגה אצל ההורים שלו
    האם היא מחוייבת להדליק נרות חנוכה או שמספיק שהאבא או הבן זוג ידליקו?
    תודה.

  2. בלא להתייחס לעצם המגורים של אשה לא נשואה עם בן זוגה שהוא דבר אסור לכשעצמו, אינה חייבת בנר חנוכה ויכולה לצאת בברכת המארחים שלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל